wahałem się czy jest sens i chce mi się cokolwiek pisać w tym temacie jako że czytam go od początku, jak widać nie spieszyło mi się, no ale skoro to czytacie, to jednak zdecydowałem się dodać coś od siebie i zwrócić uwagę na parę kwestii
dodatkowym bonusem może być to, że kiedyś grałem z tobą i twoimi znajomymi, ba, nawet byłem na ts, ale to nic nie wnosi do tematu, wspominam to jako ciekawostke
raz.
z tego co można się doczytać, ciągle mówisz o serwerze i ustawieniach pod low rate, do tego rękami i nogami zapierasz się o ustawienia retail-like. jednak z drugiej perspektywy masz niezdecydowaną ankietę z opcjami pod high rate, chcesz by ludzie dyskutowali o balansie klas i sam mówisz że rozważysz kazdą propozycje co do tego jak serwer ma funkcjonować i jakie ustawienia ma mieć. dyskutujesz czy X lub Y jest czymś normalnym czy jednak podlegającym potencjalnym zmianom.
no stary, zdecyduj sie. nie ma nic gorszego niż niezdecydowany 'developer', który 'polega' na głosach graczy i ma nadzieje że poprowadzą za rączke w dobrą strone. to ludzie wymagają od ciebie, że będziesz wiedział co im się spodoba i im to dasz, bo nie mają gwarancji że po ich głosie zrobisz tak jak oni by chcieli, więc albo wiesz jaki serwer chcesz postawić i jakich ludzi chesz przykuć uwagę, albo twoja zabawa nie ma sensu. mówisz że chcesz odpalić drugą edycje, a pierwsza to próba smaku tego co na serwerze będzie, więc zrób łatwego mida, tym bardziej że ludzie cie nie znają ani nie ufają
dodatkowo, co do tego na czym ma się opierać idea serwera, albo akceptujesz tylko retailowe filmy co do tego jak skille działają i tylko udowodnione rzeczy 'poprawaisz', bez słuchania 'oj bo mnie sie wydaje że to powinno być tak, a jak nie zmienisz to nie gram', albo wiesz co trzeba zmienić (nie idąc 100% retail-like) by rozgrywka miała ręce i nogi i była przyjemna, albo robisz custom ustawienia słuchając ciekawych idei i implementujecie je, więc odrzucacie pomysł 'zbliżania się' do retailowych settingów w 100%.
wspomne tylko że nigdy 100% retail like nie był w pełni zbalansowany i nawet ludzie (w tym ja) grający zarówno na niezliczonych l2off i l2j privach jak i offie od zarania dziejów nie powiedzą ci że retail zawsze i pod każdym względem jest lepszy, bo nie jest, a każdy twierdzący inaczej jest chory psychicznie albo nadaje się do grania w co najwyżej bierki. do tego dorzucić musisz fakt, że pewne 'retailowe' ustawienia, we wszystkich aspektach gry (począwszy od skilli, po questy, farme, pvp aż po olimpiade) sprawdzały się tylko w okresach i na serwerach offowych tylko w okresie wypuszczenia interlude, dlatego nie jestem fanem serwerów 'wzorowanych' na retailu.
teraz coś od siebie - to nie retailowe ustawienia ciągną graczy do l2offów IMO, a to, że mają gwarancje poprawnego działania danych rzeczy. jednakże, gdy nawet coś nie działa w 100% retailowo, zawsze można zmienić to tak, by działało inaczej ale równie dobrze i było użyteczne, niestety na niewielu serwerach zawuażyłem chęci I UMIEJĘTNOŚCI (o czym później) developerów do zmian czegokolwiek w tym kierunku, ty jak widze nie rysujesz się na takiego
dwa.
twoja osoba, cele 'projektu' i nastawienie do owego projektu. rozumiem że masz rodzinę, ale za dużo wolnego czasu i serce głodne l2. to zła kombinacja, stąd pomysł na serwer. nie neguje, nie oceniam, nie spisuje na straty, ale... no właśnie
nie będzie żadnego 'zbuduje sobie marke'. będzie za to kupa postrzępionych nerwów, momentów 'po cholere ja to robie i męcze sięz tymi debilami', 'mógłbym te pieniądze wydać na coś innego, co ja robie?', ale to z czasem. możliwe że dojdziesz do tego co nazywasz 'marką', ale wątpie osobiście w wytrwałość, ale mówie to jako ostrzeżenie do zepnięcia pośladów i realizowania tego co chcesz realizować aniżeli nasycania niechęci do kontynuacji owego planu.
z drugiej strony z powietrza się to nie weźmie, jedynie z ciężkiej pracy i wielu zainwestowanych godzin w community i ich potrzeby, z czym wiąże się rozwijanie projektu, więc jak mówisz żadne 'mam nadzieje że nie będzie potrzeba wielu korekt' nie wchodzi w gre. musisz dążyć do ciągłych zmian na lepsze, pokazywać że coś robisz, a nie mieć nadzieje że z gotowca nagle ściągniesz setki graczy.
trzy.
szczerze, na jakich ludzi liczysz? przy twoich OBECNYCH planach, widzę tylko kilka opcji. garstka polaków 'bo polski serwer', garstka napaleńców którzy lubią nowe serwery, garstka 'randomów' którzy jakimś cudem znajdą ten serwer, popatrzą że świeży i zagrają z nudów, garstka fanów interlude lub/i danych ustawień, lub ludzie którym akurat będzie data startu pasować.
nie widzę tu absolutnie NIC co zachęciłoby graczy, czy jakichś małych community (tym bardziej z innych krajów niż nasz), co sprawiłoby by myśleli 'no, tylko czekać aż ten serwer otworzą, już nie mogę doczekać się tych przegranych nocek'. bo tak kiedyś było i wiem że nie jestem w tym sam, a za każdym razem był jakiś konkretny powód do tego. było to zaufanie do developera o stabilny serwer prawie z gwarancją dobrego online i miesiące zabawy, nasze upragnione ustawienia których nie mogliśmy znaleźć wcześniej i/lub podobne. tutaj? czym różnisz się od X innych projektów? czy nie masz zamiaru się niczym różnić i masz cichą nadzieje że wstrzelisz się w cichy okres dzięki któremu swoje upragnione 300 jak z filmu dostaniesz? nie tędy droga
albo robisz serwer pod graczy, albo pod siebie. pod siebie robisz teraz, czyli byle udogodzić jak największej grupie ludzi, z tąd te ankiety etc, a pod graczy robisz wtedy kiedy dajesz pewną ideę na serwer i zbierasz jak największą liczbę chętnych grać pod dane staty a ludzie wiedzą czego oczekiwać kiedy wspierają cię w budowaniu waszego wspólnego placu zabaw.
cztery.
nawiązując do tego co chcesz zrobić dam ci takie swoje porównanie jak ostatnio widze serwery l2 i co o tym myśle.
jestem klientem, głodnym klientem, z chęcią bym zjadł kotleta. mam różne lokale do wyboru, gdzie tego samego kotleta serwują na różne sposoby. ty jesteś kolejnym szefem kuchni który swoim sposobem robienia owego kotleta chcesz przykuć moją uwagę jako klienta. co mi dajesz? gotowca, z proszku. dodajesz troche soli pieprzu i mówisz że to twój specjał, którego niestety, jadłem już milion razy. choć mój pierwszy kotlet był praktycznie identyczny i zawsze będe miał do niego sentyment, to w tym momencie nie za bardzo mam ochote na tego samego, starego odgrzewanego kotleta który dobrze wiem jak smakuje. no to może spróbuj go zrobić troche inaczej? zaskocz mnie? no i niestety, ty nie chcesz tego zrobić, za to proponujesz inną proporcje soli i pieprzu, co kompletnie nie zmieni mojego podejścia do tego kotleta. za to ty zapierasz się że tylko taki kotlet jest prawdziwym kotletem i nie chcesz go zmieniać bo go zepsujesz. zapewne znajdziesz amatorów na niego ale uwierz mi, nie na długo. za to zmieniając recepture możesz oczywiście go spierdolić, ale też może akurat ty będziesz kucharzem którego kotlety zasmakują wielu klientom i będziecie żyć długo i szczęśliwie? nigdy sie nie przekonasz jak nie spróbujesz, a twojej metody próbowało wielu przed tobą bez pożądanego skutku
pięć.
wasze umiejętności. dla przykładu, potraficie łatać dziury w geodacie? naprawić AI rb'ków i tym podobne? zmiany w skillach i questach pomijam bo to najprostrze rzeczy jakie mogą być, sam to wszystko robiłem więc doskonale wiem jak z tym jest.
sześć.
konkrety. interlude, pomimo że chwalone, dalej ma dziury i nie jest dopracowane tak jak powinno, a napewno nie pod taki serwer. zmienić powinieneś dużo, zmieniać powinieneś wszystko i na bieżąco, począwszy od skilli, po sposób i trudność ubierania się, balans w pvp i oli, a jest co poprawiać. zrób x20 takie żeby nie trzeba było tych nieszczęsnych boxów robić, ogłoś fazę wstępną 3-6 miesięcy, po której wipe i przejście na niższe raty, pokaż ludziom że zmieniasz rzeczy na lepsze by grało się lepiej, pokaż że potraficie wprowadzać zmiany w miarę potrzeby a ludzi napewno będziecie mieli
dla przykładu, ogarnięcie magicznych krytyków. party magów od zawsze było MUSEM, począwszy od rb (które jest niemożliwe dla wojów), kończąc na pvp. po prostu było zjebane dostawać 10k magic krytyki nawet z dobrą biżu, a temu mówimy stanowcze nie.
siedem.
oczekuje odpowiedzi, konkretniej konkrety, TY masz powiedzieć co chcesz mieć na serwerze, co chcesz zrobić i jakie KONKRETNE plany wpływające na rozgrywkę graczy masz związane z serwerem, czyli jak pisałem wcześniej, czym potencjalnie mnie przekonasz do grania u siebie? a jeżeli napiszesz -'nie chcesz to nie graj jak ci nie pasuje' to tylko szkoda zmarnowanych pieniędzy na hosting