Offtopics => Offtopic => Arts & Novels => Wątek zaczęty przez: PeBe w Maj 23, 2009, 11:58:10 am
Tytuł: Blender - tutorial part1
Wiadomość wysłana przez: PeBe w Maj 23, 2009, 11:58:10 am
Blender - podstawy
Blender jest to świetny i w pełni darmowy program do grafiki 3D. Spokojnie dorównuje płatnym edytorom. Program można darmowo pobrać ze strony http://blender.org . Do pełnego działania programu wymagany jest python (http://python.org)
Podstawy :
1. Interfejs : Wygląd głównego okna możemy sobie dowolnie zmieniać - wystarczy kliknąć prawym klawiszem na brzegu okna :
Wielkość okienek możemy sobie dowolnie zmieniać, tak samo ilość okien danego typu jest dowolna - można mieć np. 3 okna 3D - dzięki czemu widzimy obiekt z każdej strony.
Typ okna możemy sobie wybierać poprzez guzik umieszczony po lewej stronie okienka.
Scripts Window - Okno ze skryptami napisanymi w pythonie. Do blendera standardowo jest dodane sporo skryptów, dodatkowe można pobrać / napisać samemu. Skryptów jest spory wybór - od generowania losowych osi XYZ do generowania miast, roślin itd.
File Browser - przeglądarka plików Image Browser - przeglądarka zdjęć - pokazuje od razu podgląd zdjęcia Node Editor - Edytor pozwalający na post-processing Buttons Window - podstawowe okno 'guzików' Outliner - pokazuje obiekty będące częścią projektu - trochę podobne do warstw w GIMPIE / PSD User Preferences - opcje użytkownika - od wyglądu programu po ustawienia ścieżek do pliku. Text Editor - edytor tekstu - można w nim pisać skrypty. Audio Window - Edytor audio Timeline - Oś czasu Video Sequence Editor - Edytor video - można dodawać efekty / dodawać filmy/zdjęcia itd. imho lepszy od windows movie maker :P UV/Image Editor - Pozwala rysować po zdjęciach i nakładać UV na zdjęcia NLA Editor - pokazuje wszystkie obiekty i ich akcje oraz IPO Action Editor - edytor akcji Ipo Curve Editor - edytor krzywych IPO - pozwala nadawać ruch obiektom 3D View - widok 3d - w tym oknie edytujemy / oglądamy obiekty
Podstawowe skróty (okno 3D/niektóre działają we wszystkich oknach) : B - Normalne, prostokątne zaznaczanie obszaru. B+B combo - Zaznaczanie owalne. G - "Grab" Podnoszenie obiektu. R - Rotacja R+R - Trackballowy tryb rotacji S - Skalowanie (zwiększanie/zmniejszanie) obiektu Ctrl+r || Shift+K || K - różne tryby 'cięcia' w obiekcie.
Osie : Jeśli chcemy poruszać dane zaznaczenie tylko po osi X - wystarczy, że poruszając już obiektem wcisniemy X X - obiekt idzie po osi X Y - obiekt idzie po osi Y Z - obiekt idzie po osi Z Działa to również ze skalowaniem i rotacją. Jeśli chcemy, aby obiekt NIE poruszał się po osi X, ale chodził po Y i Z - wciskamy Shift+X
Przesuwając / skalując / kręcąc obiektem można przytrzymać klawisz CTRL obiekt będzie 'skakał' (to samo jest w większości edytorów).
Ok, takie podstawy dot. budowy programu mamy za sobą.
W tym tutku opiszę dwa podstawowe okna Blendera - 3D oraz Buttons Window.
Są to okna ze sobą związane, w 3D modelujemy obiekt, ale w Buttons - dodajemy różne modyfikatory itd.
Mode - są to tryby edycji. Object Mode - Tryb edycji obiektów - służy głównie do ustawiania ich. Edit mode - Służy do dokładnej edycji obiektu Scupult mode - pozwala na dokładną edycje obiektów, przydatny przy robieniu bardzo dokładnych modeli postaci.
Niedługo dopiszę resztę, na razie się męcze z ustawieniem CamStudio
//Soulern: Plusik razy dwa. ^^ Good job!
Tytuł: Odp: Blender - tutorial part1
Wiadomość wysłana przez: Sebal w Maj 23, 2009, 01:58:51 pm
Świetnie PeBe. Dwa plusy dla Niego =D Świetnie, że opisałeś interfejs dzięki temu będę wiedział w końcu co i jak. Już nie mogę doczekać się kolejnych "lekcji"
Tytuł: Odp: Blender - tutorial part1
Wiadomość wysłana przez: Maślan w Maj 26, 2009, 10:00:51 pm
super!
We weit for more ;D
Tytuł: Odp: Blender - tutorial part1
Wiadomość wysłana przez: Sebal w Maj 26, 2009, 10:18:18 pm
We can't wait for more. Anyway, dzięki Tobie wiem w końcu co i jak na tym interfejsie xD
Zrobie niedługo tutek jak coś zrobić, np. kran.
Tytuł: Odp: Blender - tutorial part1
Wiadomość wysłana przez: Sebal w Maj 27, 2009, 01:21:13 pm
Właśnie dobrze, ze takiego tuta zrobisz bo ja sądzę, że powinienem zacząć jak i inni od takich rzeczy jak np. stół, kran, krzesło czy biurko aby potem zrobić np. MiniGun'a xD
Tytuł: Odp: Blender - tutorial part1
Wiadomość wysłana przez: Matim w Maj 27, 2009, 07:10:47 pm
Właśnie dobrze, ze takiego tuta zrobisz bo ja sądzę, że powinienem zacząć jak i inni od takich rzeczy jak np. stół, kran, krzesło czy biurko aby potem zrobić np. MiniGun'a xD
Lepiej to by było się zdecydować na 1 rzecz i ją rozwijać ....
Tytuł: Odp: Blender - tutorial part1
Wiadomość wysłana przez: Sebal w Maj 27, 2009, 07:22:34 pm
Właśnie dobrze, ze takiego tuta zrobisz bo ja sądzę, że powinienem zacząć jak i inni od takich rzeczy jak np. stół, kran, krzesło czy biurko aby potem zrobić np. MiniGun'a xD
Lepiej to by było się zdecydować na 1 rzecz i ją rozwijać ....
Dokładnie tak... z mojej strony grafika =). O czym Ci już pisałem.
Tytuł: Odp: Blender - tutorial part1
Wiadomość wysłana przez: PeBe w Czerwiec 21, 2009, 10:14:32 am