Szczerze mowiac zaintrygowal mnie ten temat, nie widzialem bowiem jeszcze nigdy serwera - przynajmniej w teorii, zobaczymy co z tego wyjdzie - tak otwartego na sugestie graczy. Osobiscie gralem przez niemal caly czas tylko i wylacznie na low rate, ale przez kilka lat liznalem troche high rate. Postanowilem wiec skrobnac pare sugestii i moich pogladow dotyczacych 'serwera marzen'. Od razu mowie, ze z mojej strony sa w to w pelni przemyslane pomysly uwzgledniajace wszystko to, co widzialem. A przynajmniej w sferze l2 wydaje mi sie, ze widzialem stosunkowo duzo. Calosc wyobrazenia dotyczy mojej ulubionej jak na ten moment i przynajmniej dla mnie najciekawsze i stosunkowo dobrze zbalansowanej GFinal.
Zaczne od prozaikow. Podstawa dobrego serwera jest przede wszystkim stabilny serwer i dobre lacze, stosunkowo dobre pliki ze sprawnie dzialajaca geodata, odpowiedni advertisement przed startem jak i po oraz internacjonalne community. Mysle, ze dla doswiadczonych developerow jest to na tyle oczywiste, ze nie musze bynajmniej tego rozwijac.
Przejdzmy zatem do meritum, a mianowicie do features. Padlo stwierdzenie, ze ma byc to high rate. Wiec niech rzeczywiscie bedzie utrzymana ta idea w calym projekcie. Wiekszosc highrate oferuje tak naprawde serwery z duzymi rate expa/etc pozwalajace na szybkie osgiagniecie 85/3x80, ubranie sie w vespera i na tym koniec. Zeby cokolwiek na tym serwerze osiagnac i tak trzeba farmic, zeby zrobic sobie sprzet+pierdyliard etc., etc., etc. Oczywiscie powinna istniec nagroda dla osob grajacych dluzej i wiecej, ale bez przesady. Czasem mozna popasc w paranoje, bo przez bezsensowne ustawienia mozna szybciej stac sie 'factorem' na lr niz hr. Here we go.
1. GM shop.
Jak dla mnie powinny znalezc sie tam:
Wszystkie bronie (oczywiscie z SA), armory i bizuteria (BEZ EPICOW*) + wszelkie consumables (scrolle, shoty, potki - z CP w tej liczbie - bez QHP!, kosci, kieliszki, sore, symbole, wejsciowki na epici [troche drozsze], wszelkie cry i gemy, potki i scrolle na siege - krotko mowiac wszystko to, zeby nie trzeba bylo ganiac od hardis przez ivory tower, zahaczajac o giran az po NPCow od fortec) GC+GCMy oraz scrolle do skilli 81** i 83**. I teraz najistotniejsza sprawa w tym podpunkcie: wszystko do S80 wlacznie w miare tanie, tak aby zdobycie finalnego sprzetu to jest vesperow bylo mozliwe. Jak juz wspomnialem, vespery powinny byc ciezsze w pozyskaniu, niech to potrwa z 1 caly dzien farmy aby dostac full s84. Swoja droga, fajna opcja byloby mozliwosc dodania 'foundation' do broni, w przypadku niektorych klas robi to niesamowita roznice - wszystko oczywiscie stosunkowo drogie (mowie tu o saerom beadach w sklepie + npc do wkladania tego do broni).
* epici jak to epici beda poruszane w osobnym punkcie, na pewno nie moga byc w sklepie, sa w koncu sprawa 'epicka'. Natomaist nieglupie byloby dodanie TW bizki do sklepu, co dla osob niefarmiacych epicow umozliwialoby pozykanie odrobiny stun resa etc. Oczywisice o ile nie zakladacie odpalenia TW, a przypuszczam ze byloby to glupie jezeli serwer mialby niewystarczajacy online.
** skille 81 i 83 zaleznie od klasy - niektore bez nich nie moga funkcjonowac (pozdrowienia dla nukerow bez enli czy slh bez lightning shocka). Rzecz jasna bez protectionow i willi - poruszone dalej. Same booki powinny byc w miare drogie, ale bez przesady. To jest minimum, ktore kazdy powinen posiadac. Co sie tyczy enchantu skilli, jest sporo propozycji: albo i GC, i GCM w sklepie (te drugie drogie w cholere), albo GC z dropa ze zwyklych mobow a GCMy z epicow/rb etc. Oczywiscie moga tez byc jakies smieszne coiny za ktore mozna by kupowac przykladowo vespery, GCMy i skille 81/83. To tak samo daje wiele mozliwosci do manewru. Na marginesie - przy enchancie skilli uwzglednicjie to ze tu kazdy bedzie mial 85. Normalnie zeby nie resistowali trzeba miec bodajze skilla +22 (mowa u nukach). Cos takiego bedzie pewnie stosunkowo trudne do osiagnieica, warto i takze to rozawazyc.
2. Enchant i attri
Osobiscie gralo mi sie najlepiej na serwerach, gdzie bronie osiagaly po dluuuuuuuugim czasie istnienia serwera granice ok. 10. Podam tu jako przyklad serwer l2mxc - co prawda byl to interlude, gdy na nim gralem, ale tam enchant rate byl ustawiony w granicach 30-40%. Bronie S tez sie troche farmilo, podobnie jak tutaj mam nadzieje bedzie z vesperami. S sety +6 mial naprawde niewielki % ludzi, a broni +10+ byly moze ze 3 albo 4 po ponad miesiacu. Podobny efekt fajnie by bylo miec tutaj, co jest do osiagniecia na wiele sposobow.
Co sie tyczy attri - jak na gfinal 1 atrybut w danej czesci armoru oczywiscie. 150 w broni i po 60 w armorze powinno byc w miare proste do zdobycia tak aby kazdy z tym latal, jednak 300 i 120 znowu, troche farmy. Proponuje tutaj drop z RB (w miare duza ilosc, tak aby oplacalo sie je robic zamiast sama farma na regulrach mobach + jakies GC/moze GCM) i ze zwyklych mobow tez powinny leciec, oczywiscie crystale z mniejsza szana lub osobna lokacja na te i na te. I znowu, farmerzy beda miec pod oly sety z kazdym resistem, normalna osoba troche grajaca jeden set ze 120 i 300.
3. Epici + tiat.
Core i orfena pomijam, bo chyba kazdy kto nie wykazuje sklonnosci masochistycznych po prostu pominie te pseudoepici.
a) staly respawn epciow, ogloszony na stronie (mile widziana page z counterem epicow + RBkow) co wyzwoli mase pvp o zarwono AQ jak i baiuma, zakena, valakasa czy antharasa. Tezza ma docelowy constant time, wiec nie wymieniam, ale oczywiscie nalezy o niej pamietac. Wejsciowki w sklepie. Wszystkie z lvlem 85 (prosze, niech QA lair i statek Zakena dobrze dzialaja, bez cursow co krok z nie wiadomo jakiej przyczyny). Oczywiscie AQ powinen byc latwiejszy do ubicia ale tez i bez 100% szansy (50? 60?), valdek antek najciezsze, ale tak, zeby sie obu w 1/2 party dalo na high end game ubic. Jezeli chodzi o czas respawnu: proponuje dla AQ cos pomiedzy 22 a 24h - tak aby ze wzgledu na pvp nie przechodizl coraz pozniej i pozniej, tylko w miare w jednym i tym samym czasie. Mozna tez zrobic ok. 2 dni i powiedzmy 100% szanse na drop, ale to juz sa detale.
Pozostale epici (zaken baium antek valakas i frytka) troche krotszy niz retailowy czas (excl fryta), powiedzmy 2-5 dni zaleznie ktory, aby te epici byly rzeczywiscie dostepne, a nie 3 valakasy i antki po ponad miesiacu serwera. Rowniez do rozwazenia ile i ktory.
Tiat: nie wiem czy jestescie w stanie zrobic go na tyle dobrze, aby dzialal tak jak nalezy tj. cala zabawa z czyszczeniem salek, z lustrami etc. Jezeli nie, to niech przynajmniej dziala na zasadzie b. trudnego RB (1 pt na high end game), jako powiedzmy instancja z 1-2 dniowym reuse. Dropy: vespery jako bonus (powiedzmy ze 1-3, zawsze to torche kasy do przodu) a przede wszystkim protectiony i wille (tutaj dobrze by bylo zachowac retailowe ustawienia, farmiace party zrobi sobie protectiony wszystki po 2 tygodniach, randomy i tak to kupia za kase, niech jednak to bedzie prawie tak trudne do zdobycia jak epici).
4. Balans pvp.
Chyba najwazniejsza po samej stabilnosci serwera sprawa dot. HR. Zawsze, ale to zawsze znajdzie sie ktos, kto bedzie plakal, ze klasa ktora gra dostaje po dupie. I tak, przez nieumiejetnosc dobrego dobrania buffow bedzie placz, ze nukerzy OP. Znerfieni zostana nukerzy, to daggerzy beda OP bo zdejmuja na 2 staby. Znerfieni i ci, i ci, to glad bedzie OP bo ma za duzy dmg. W koncu jak na wiekszosci lolhr zostana tankowie ktorzy napierdalaja kryty po 5k z bluntami na SoP i sciagaja ludzi na 3-4 kryty a nuker na enli bije takiego po 5 jak mu sie prot wlaczy. Moja sugestia: w miare mozliwosci podciagnac to pod stosunkowo retailowe realia. Niech nuker rzeczywiscie ma powera, niech dagger ma normalny dmg ze stabow i normalnie dzialajace focussy i inne scierwa, niech glada dmg tez bedzie normalny. A nie ze wpadnie tank, zabije 5 osob solo bez zadnego uszczerbku spamujac cp poty. Tylko dlatego, ze jest tankiem. Tankiem, ffs.
Co mnie dziwi i nie wiem czemu tu sluzy to wieczne nerfienie chickenow (kamaeli). W rezultacie na sporej ilosci HR osiagamy interluda tylko z innymi sprzetem i nowymi skillami. Bo rush impact nawet przy posiadaniu antka tezzy i zakena nie wchodzi w ludzi ktorzy zadnych epicow nie maja (a przy takiej sytuacji to powinen wchodzic jak glupi), bo steal divinity slh w ogole nie dziala a lightning shock nigdy, ale to nigdy nie wchodzi. Mam nadzieje ze i w tej sprawie znajdzie sie jakies sensowne rozwiazanie (nie wiem, jezeli bedzie az tak zle to minimalny nerf RI oraz zmniejszenie ilosci zdejmownych buffow przez SLH, ale tak zeby taka klasa w ogole miala sens
).
Ponad to dobrze by bylo miec change loga co zostanie zmienione aby otrzymac 'balans'. Tj dmg tego a tego znerfiony, efekt tego a tego zmniejszona szansa. Bo dochodzi sie do kolejnych dziwnych sytuacji, ze stuny od zerkera w ogole nie wchodza a fear od nukera, ktory prawie w ogole nie wchodzi na normalnym LR, tutaj ma 98% landrate. Bez bizki +fear oczywiscie.
5. Inne
Nt. siege sie nie wypowiadam, bo nie wiadomo jaki online bedzie. Szkoda odpalac wszystkich zamkow dla 300 online, bo to sie mija z celem. Wszelkie badziewia do lvli klanu i skilli w sklepie, ale te drugie po rozsadnej cenie, tak zeby Holy Squady tylko i wylacznie pod oly robione troche kosztowaly jak i rowniez regular clan skille. Talizmany - za KE - jesli komus zalezy to bedzie farmic forty.
EDIT1: zapomnialem o istotnej rzeczy, mianowicie o oly. Imho 1/2 weeks period, teoretycznie mozna by usunac CB albo zrobic nobla ciezkiego do zdobycia zeby zapobie cb multi feedom, 3v3 jest fajna o ile >poprawnie< dziala. I serio, wlasnie dla oly, jak najmniej ingerencji w skille postaci jest najwazniejsze. Tutaj kazdy nerf na stealbuffie, na landrate jakiegos znaczacego debuffa lub dmg jest najbardziej odczuwalny. Wtb wersje chociaz zblizona do retaila
Dobry tam wall of text
//Ryane plus