Blender - podstawy
Blender jest to świetny i w pełni darmowy program do grafiki 3D. Spokojnie dorównuje płatnym edytorom.
Program można darmowo pobrać ze strony http://blender.org . Do pełnego działania programu wymagany jest python (http://python.org)
Podstawy :
1. Interfejs :
Wygląd głównego okna możemy sobie dowolnie zmieniać - wystarczy kliknąć prawym klawiszem na brzegu okna :
(https://forum.lineage2.com.pl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.mudkip.pl%2Fupload%2F512_okno_spl.png&hash=38462533f26aab05519ee68a04f8918fba3135e0)
Wielkość okienek możemy sobie dowolnie zmieniać, tak samo ilość okien danego typu jest dowolna - można mieć np. 3 okna 3D - dzięki czemu widzimy obiekt z każdej strony.
Typ okna możemy sobie wybierać poprzez guzik umieszczony po lewej stronie okienka.
(https://forum.lineage2.com.pl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.mudkip.pl%2Fupload%2F421_okno_w.png&hash=6ee74fa96b904ce30f2f5cbf5852f23ca35b0d9c)
Typy okien :
(https://forum.lineage2.com.pl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.mudkip.pl%2Fupload%2F457_okno_typ.png&hash=52281963e51eac1467f7928c9aa9588c66a08f07)
Scripts Window - Okno ze skryptami napisanymi w pythonie. Do blendera standardowo jest dodane sporo skryptów, dodatkowe można pobrać / napisać samemu. Skryptów jest spory wybór - od generowania losowych osi XYZ do generowania miast, roślin itd.
File Browser - przeglądarka plików
Image Browser - przeglądarka zdjęć - pokazuje od razu podgląd zdjęcia
Node Editor - Edytor pozwalający na post-processing
Buttons Window - podstawowe okno 'guzików'
Outliner - pokazuje obiekty będące częścią projektu - trochę podobne do warstw w GIMPIE / PSD
User Preferences - opcje użytkownika - od wyglądu programu po ustawienia ścieżek do pliku.
Text Editor - edytor tekstu - można w nim pisać skrypty.
Audio Window - Edytor audio
Timeline - Oś czasu
Video Sequence Editor - Edytor video - można dodawać efekty / dodawać filmy/zdjęcia itd. imho lepszy od windows movie maker :P
UV/Image Editor - Pozwala rysować po zdjęciach i nakładać UV na zdjęcia
NLA Editor - pokazuje wszystkie obiekty i ich akcje oraz IPO
Action Editor - edytor akcji
Ipo Curve Editor - edytor krzywych IPO - pozwala nadawać ruch obiektom
3D View - widok 3d - w tym oknie edytujemy / oglądamy obiekty
Podstawowe skróty (okno 3D/niektóre działają we wszystkich oknach) :
B - Normalne, prostokątne zaznaczanie obszaru.
B+B combo - Zaznaczanie owalne.
G - "Grab" Podnoszenie obiektu.
R - Rotacja
R+R - Trackballowy tryb rotacji
S - Skalowanie (zwiększanie/zmniejszanie) obiektu
Ctrl+r || Shift+K || K - różne tryby 'cięcia' w obiekcie.
Osie :
Jeśli chcemy poruszać dane zaznaczenie tylko po osi X - wystarczy, że poruszając już obiektem wcisniemy X
X - obiekt idzie po osi X
Y - obiekt idzie po osi Y
Z - obiekt idzie po osi Z
Działa to również ze skalowaniem i rotacją.
Jeśli chcemy, aby obiekt NIE poruszał się po osi X, ale chodził po Y i Z - wciskamy Shift+X
Przesuwając / skalując / kręcąc obiektem można przytrzymać klawisz CTRL obiekt będzie 'skakał' (to samo jest w większości edytorów).
Ok, takie podstawy dot. budowy programu mamy za sobą.
W tym tutku opiszę dwa podstawowe okna Blendera - 3D oraz Buttons Window.
Są to okna ze sobą związane, w 3D modelujemy obiekt, ale w Buttons - dodajemy różne modyfikatory itd.
Okno 3D :
(https://forum.lineage2.com.pl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.mudkip.pl%2Fupload%2F769_3dw.png&hash=a10dcb098c32d53b47f09d67b436f30fac6f52fb)
Mode - są to tryby edycji.
Object Mode - Tryb edycji obiektów - służy głównie do ustawiania ich.
Edit mode - Służy do dokładnej edycji obiektu
Scupult mode - pozwala na dokładną edycje obiektów, przydatny przy robieniu bardzo dokładnych modeli postaci.
Niedługo dopiszę resztę, na razie się męcze z ustawieniem CamStudio
//Soulern: Plusik razy dwa. ^^ Good job!
Świetnie PeBe. Dwa plusy dla Niego =D Świetnie, że opisałeś interfejs dzięki temu będę wiedział w końcu co i jak. Już nie mogę doczekać się kolejnych "lekcji"
super!
We weit for more ;D
Cytat: Maślan w Maj 26, 2009, 10:00:51 PM
super!
We weit for more ;D
We can't wait for more. Anyway, dzięki Tobie wiem w końcu co i jak na tym interfejsie xD
Cytat: Sebal w Maj 26, 2009, 10:18:18 PM
Cytat: Maślan w Maj 26, 2009, 10:00:51 PM
super!
We weit for more ;D
We can't wait for more. Anyway, dzięki Tobie wiem w końcu co i jak na tym interfejsie xD
Zrobie niedługo tutek jak coś zrobić, np. kran.
Właśnie dobrze, ze takiego tuta zrobisz bo ja sądzę, że powinienem zacząć jak i inni od takich rzeczy jak np. stół, kran, krzesło czy biurko aby potem zrobić np. MiniGun'a xD
Cytat: Sebal w Maj 27, 2009, 01:21:13 PM
Właśnie dobrze, ze takiego tuta zrobisz bo ja sądzę, że powinienem zacząć jak i inni od takich rzeczy jak np. stół, kran, krzesło czy biurko aby potem zrobić np. MiniGun'a xD
Lepiej to by było się zdecydować na 1 rzecz i ją rozwijać ....
Cytat: Matim w Maj 27, 2009, 07:10:47 PM
Cytat: Sebal w Maj 27, 2009, 01:21:13 PM
Właśnie dobrze, ze takiego tuta zrobisz bo ja sądzę, że powinienem zacząć jak i inni od takich rzeczy jak np. stół, kran, krzesło czy biurko aby potem zrobić np. MiniGun'a xD
Lepiej to by było się zdecydować na 1 rzecz i ją rozwijać ....
Dokładnie tak... z mojej strony grafika =). O czym Ci już pisałem.
Dobra, biore się za nastepny part tutka.