Witaj
Gość

Wątek: [CT2.3-CT2.5] Lineage 2 Chaotic Throne - Wielki tutorial  (Przeczytany 42696 razy)

  • Wiadomości: 327

  • Pochwał: 10

[CT2.3-CT2.5] Lineage 2 Chaotic Throne - Wielki tutorial
« dnia: Wrzesień 02, 2010, 02:16:09 am »
Lineage II Tutorial

  • Wstęp

    Tutorial pisany jest z myślą o osobach, które nie mają za dużego doświadczenia z tą grą, ale być może nawet jeśli trochę już wiesz, może dowiesz się czegoś ciekawego. W grze stosuje się zwykle terminologię angielską i takiej będę używał (nie będę tłumaczył nazw skili, enchantów etc, gdyż według mnie wprowadza to niepotrzebne zamieszanie).

    Wszycko co napisze zostało napisane już gdzie indziej. Jeśli znacie angielski zajrzyjcie na te linki i olejcie czytanie tego dalej:
    http://www.lineage2.com/ (działy: new player guide, library)
    http://l2p.l2wh.com/ - nierozwijany już projekt dokładnie opisujący mechanikę l2.
    http://l2wh.com/ - największy (i chyba najlepszy) drop calculator oraz baza itemów, sklepów etc

    Praktycznie wszystko co chcecie wiedzieć da się znaleźć na tych stronach

  • Podstawy

    Lineage II to gra MMORPG (Massive Multiplayer Online Role Playing Game), czyli w skrócie gra RPG (w których to rozwijamy swoje postaci i odgrywamy jakieś role) dla bardzo dużej liczby graczy. 'Gra' składa się z klienta (gry u Ciebie na komputerze; zawiera modele postaci, grafikę, mapę świata) oraz serwera wraz z bazą danych, który przechowuje wszystkie informacje o twoim sprzęcie, świecie etc.

    Serwery z kolei dzielą się na oficjalne (tzw. Retail, Official) na których gra jest płatna oraz pirackie (privy, prywatne), które powstały po kilkukrotnym wycieku kodu serwera lineage do sieci. Generalnie granie na privach jest darmowe, jednak za wpłacanie kasy na rzecz adminów tychrze serwerów (donacje) można uzyskać dostęp do najlepszego (bądź wręcz unikatowego) sprzętu lub skilli. Znane są przypadki, że za odpowiednio dobrą dotację można było dostać sprzęt +50 (zbroja i broń) co czyniło właściciela praktynie niezniszczalnym. Owszem, zdarzają się wyjątki i tworzone są privy retail-like (prawie jak officjal), które cieszą się b. dużym powodzeniem. Kilka przykładów to: Paradise, Azure (jakie jeszcze)?

    Powstaje alternatywna platforma serwerów Lineage zwana L2j, na których działa duża cześć privów. I chociaż doceniam ogrom pracy, jaką Ci ludzie włożyli w napisanie tak skomplikowanej aplikacji, to jednak serwer bardzo mało przypomina lineage znanego z oficjalnych serwerów.

    • Rates (Raty)
      Officjal ma raty x1 (lub inaczej 1/1/1/1/1 oznacza to odpowiednio: experience/skill points/adena/drop/spoil). Privy mają zwykle wyższe raty. Mniej więcej od x3 do x7 mówi się o tzw. low-rate privach, czyli serwerach o niskich ratach, które charakteryzują się większym naciskiem na ekonomię i rozwój postaci (który nie jest taki prosty), natomiast od x15 w górę można mówić o high-rate, które nastawione są dużo bardziej na pvp i szybkie uzyskanie najlepszego sprzętu i poziomu aby poświęcić się walce. High-raty zwykle mają małą grupkę stałych graczy oraz duża liczbę osób które przychodzą 'tylko sprawdzić'.

      Zasadę działania ratów przedstawić najlepiej na przykładzie: Dany jest mob (potwór) X, który daje 100 punktów experience (doświadczenia), 50 SP (skill points), wypada z niego od 50 do 100 adeny (70% szansy) oraz ma szansę 1% na wydropienie jakiegoś przedmiotu (1% spoila). Raty to mnożniki na odpowiednio te wartości. Na serwerze x5 (5/5/5/5/5) ten sam mob będzie dawał 500 expa, 250 sp, będzie dropił 250-500 adeny (70% szansy), oraz 5% na wypadnięcie przedmiotu i 5% na spoila.

    • Chronicles (Kroniki)
      Dodatki, które mniej więcej co roku wychodzą nazywają się kronikami. Jest bardzo istotne którą kronikę obsługuje serwer na którym grasz, ponieważ musisz mieć odpowiedniego klienta. Nowe kroniki wprowadzają zmiany do sposobu gry, nowe lokacje, moby etc. Zmieniają tez balans gry (postać która była bardzo dobra w jednej kronice, może byc bardzo słaba w następnej), poprzez zmianę sposobu działanie już istniejących skili etc.

      Pełne info o zmianach znajdziecie tutaj: http://www.lineage2.com/news/career.html

    • Open PVP
      Lineage 2 jest to gra typu Open PVP. Oznacza to, że praktycznie w każdej sytuacji jesteś w stanie zaatakować dowolnego gracza, bez względu na to do jakiej rasy, klasy, klanu bądź party (grupy) należy.
      Aby zapobiegać nadużyciom wprowadzono system karmy, który wprowadza ograniczenia na graczy, którzy zabijają postaci o znacznie niższym levelu, bądź takie, które nie chcą walczyć.

      Istnieją trzy 'stany' w których może znajdować się gracz
      • Zwykły, sflagowany, PK: Tryb zwykły - biały nick - jest to gracz który nie bierze udziału w pvp. Takiego gracza można zaatakować tylko z użyciem /force (lub ctrl). Nie jest możliwe rzucenie na takiego gracza żadnego debufa, który nie zadaje inicjalnego obrażenia (dla przykładu: można rzucić na takiego gracza Wind Vortex, gdyż zadaje on obrażenia, ale nie można rzucić na niego Curse: Poison, gdyż czar ten sam w sobie nie zadaje żadnych obrażeń. Dopiero debuf, który może wylądować lub nie zadaje te obrażenia)

      • Drugi stan: sflagowany, lub tryb PVP - nick fioletowy - jest to gracz, który niedawno zaatakował białego, bądź fioletowego gracza lub używał magii wspomagającej gracza chaotycznego (czerwonego) lub mobów. Zabicie takiego gracza (poza sflagowaniem się) nie ciągnie żadnych konsekwencji.

      • Ostatni stan: chaotyczny, PK - nick czerwony lub różowy - jest to gracz, który zabił gracza, który nie był w trybie pvp (białego). Tryb chaotyczny wiąże się z dodatnią ilością karmy, którą taki gracz posiada. Gracz pozostanie chaotyczny dopóki karma nie spadnie do 0. Karma spada za a) zdobywanie doświadczenia (moby, questy) b) utratę doświadczenia (śmierć). Gracza czerwonego może zaatakować każdy, nie potrzeba używać modyfikatora /force (lub ctrl) oraz nie sflagujemy się na takim graczu. Gdy karma postaci będzie niższa niż 240 nick postaci będzie się rozjaśniał (aż do białego).

      Pokrótce przedstawiam co się stanie i kiedy (bez zmian oznacza, że obecny status się nie zmienia: nie flagujemy się)

      Biały atakuje białego -> fioletowy (120s)
      Biały atakuje fioletowego -> fioletowy (30s)
      Biały zabija białego -> czerwony
      Biały zabija fioletowego -> fioletowy (30s)
      Biały atakuje/zabija czerwonego -> bez zmian

      Fioletowy atakuje białego -> fioletowy (120s licznik się resetuje)
      Fioletowy atakuje/zabija fioletowego -> fioletowy (30s lub tyle ile wynosił licznik wcześniej, zależy co było większe)
      Fioletowy atakuje/zabija czerwonego -> bez zmian

      Czerwony zabija białego -> Czerwony, karma rośnie
      Czerwony zabija fioletowego -> bez zmian
      Czerwony zabija czerwonego -> bez zmian

    • PC vs NPC
      NPC, czyli Non-Player characters to wszystkie postaci sterowane przez serwer gry. Zwyczajowo jednak nazwa ta odnosi się tylko do postaci z którymi nie walczymy, a z którymi rozmawiamy, sprzedajemy, dostajemy questy etc. Na potaci NPC które zabijamy w l2 zwyczajowo mówi się moby. Na PC (czyli Player Characters) zwyczajowo mówi się 'Ty ch***', char lub postać

    • PVP vs PVE
      Są to dwa sposoby 'grania'. PVP oznacza walkę międy graczami (na małą, bądź wielką skalę). PVP to to co 'napędza' grę i poza satysfakcją z zabicja kogoś nie daje żadnych wymiernych korzyści (poza tą, że ty stoisz, a on nie). PVE natomiast (czyli Player vs. Envaiorment) oznacza zabijanie mobów (bo w L2 nikt normlany nie robi questów) w calu zdobycia levelu i pieniędzy (które następnie wydajemy na lepszy sprzęt). Osoby nie uczestniczące w PVP i spędzające dużo czasu na PVE są w środowisku l2 wyśmiewane. Te które się udzielają na PVP zresztą też.

    • Questy
      Questy w świecie Lineage 2 są raczej nieopłacalne. Dają mało doświadczenia i małe wymierne korzyści finansowe. Dlatego też praktycznie się ich nie wykonuje, a wszystkie które się wykonuje robi się 'przy okazji'. Istnieją od tego wyjątki np questy na zmianę profesji (które należy wykonać, aby postać miała dostęp do nowych umiejętności), questy na subclasse i noblesa (swego czasu bardzo trudne questy, których w najnowszych kronikach się nie wykonuje, po prostu się dostaje oba zrobione za 100 badge (odznak) na TW). Więcej o opłacalnych questach napiszę przy opisach questów.


  • Postaci

    • Rasy
      Mamy 5: ludzie, elfy, ciemne elfy, orki i kamaele. Krasnoludy są dla jaj i robienia kasy.

    • Profesje
      W czasie rozwoju postaci może (i powinna) zdobywać ona profesje. Każda postać może mieć ich maksymalnie 3 (nie licząc swoich subklass: kolejne 3 na każdą) potocznie zwane: pierwszą (lvl 20), drugą (lvl 40) i trzecią (lvl 76). tzw. zerową (figher/mystic) wybieramy przy tworzeniu postaci.

      Drzewo profesji dostępne jest tutaj: http://lineage2.rochand.com/Knowledge/skills.php?race=human
      Do postaci zwyczajowo odnosimy się po akronimie jej drugiej lub trzeciej profesji np TK oznacza Temple Knighta. Często obok akronimu podaje się też lvl postaci (np SE 66).

      • Mystic czy Fighter
        Przy tworzeniu postaci musimy wybrać jaki rodzaj postaci nas interesuje: Fighter czy Mystic. Teretycznie w lineage chcieli wprowadzić specjalizację (czyli czym później tym lepsi się stajemy w czymś). Efektem końcowym jest, że oprócz 10 skili które mamy i używamy, w zakładce skills mamy jeszcze 50 innych, których nigdy nie użyjemy (bo są za słabe etc).

        To którą postać wybierzesz zależy od stylu gry jaki preferujesz a raczej od tego co jest potrzebne drużynie do której chcesz się przyłączyć (spójrz prawdzie w oczy: lineage to gra zespołowa, solo możesz sobie pobiegać i pozwiedzać)

        Fighterzy nowe skille dostają na levelach 5, 10, 15; Mystycy na 7 i 14

      • Pierwsza profesja
        W starszych kronikach quest na pierwszą profesję mógł być zaczęty już na 19 levelu. Obecnie można go zacząć robić już na 18 i da on tyle expa, że po jego skończeniu akurat będziemy mieli ten 20. Dodatkowo od levelu 20 możemy nosić sprzęt D grade, który jest znacząco lepszy od No Grade. Gdy już skończymy questa i dostaniemy quest item, możemy iść do Grand Magistra w Gludio/Gludin/Dion aby zmienić profesję.

        Link do opisu questów na pierwszą profesję (z obrazkami): http://l2.eogamer.com/wiki/First_Class_Changes

      • Druga profesja
        Na drugą profesję należy zdobyć 3 'marki' wykonując 3 questy i to na dodatek różne dla każdej profesji, którą chcemy uzyskać. Jest jeszcze metoda alternatywna, ale kosztuje ona 3 miliony aden i nie każdego stać na taką ekstrawagancję. Gdy mamy już 3 marki i 40 level możemy iść do Grand Magistra naszej gildii w Giran (lub innych lepszych miastach), aby zmienić profesję

        Questy można zacząć odpowiednio na levelach 35, 37 i 39, ale jakoś lepiej wszystkie zrobić 'na raz' (trwa to około 4-7h) w okoliach 39 levela. Można próbować robić wszystkie 3 questy na raz, co zdecydowanie skraca czas ich wykonania oraz koszt (kiedyś teleporty nie były darmowe do 40 levela).

        Lista questów wraz z opisem znajduje się tutaj: http://l2.eogamer.com/wiki/Second_Class_Changes

        Alternatywną metodą jest wykonanie questa "Good Work's Reward", który jest bardzo krótki (mało kumatym osobom zajmuje około 10 min), ale niestety kosztuje 1 milion adeny za każdy mark którego nam brakuje. Oznacza to, że możemy zrobić np 1 questy z tych powyżej, a następnie GoodWorksReward i zabierze nam tylko 2 mil (znaczy zabierze 3, ale odda 1 ;P)

        Opis questa: http://l2.eogamer.com/wiki/Good_Work's_Reward

        Questy na drugą profę były jednymi z najbardziej irytujących moemntów grania w lineage 2. Często bez dobrego calculatora (który pokaże Ci gdzie jakieś moby/NPC jest) nie jesteś w stanie w ogóle ukończyć questów.

      • Trzecia profesja
        Na trzecią profesję również trzeba zrobić 3 questy, ale nie wymagają one tyle biegania co poprzednie. Dodatkowo dwa są wspólne dla wszystkich i nie ma żadnych skrótów (na razie). Dodatkowo Palladyn i Swordsinger muszą posiadać item zwany 'Big White Fat Fish', który można zdobyć jedynie wędkując (i to na wysokim poziomie). Najprościej krzyczeć w Giran/Aden, że chce sie to kupić.

        Pierwszy quest polega na zdobyciu Ice Crystala: http://l2.eogamer.com/wiki/The_Finest_Ingredients_-_Part_1
        Drugi quest polega na zdobyciu Divine Stone of Wisdom. W tym celu musimy zdobyć level 2 Alliance z Ketra Orcs albo Varka Silenos (i zabijać tych drugich). Nie ma natomiast znaczenia które wybierzesz. Z obu alliance dostaniesz ten sam item. Tak samo w ostanim quescie nie ma znaczenia którą odpowiedź wybierzesz, obie są poprawne i każą Ci tylko przynieść ten kamień (jest taki sam).

        Jeśli wolisz Ketra Orki: http://l2.eogamer.com/wiki/Alliance_with_the_Ketra_Orcs a następnie sam kamień: http://l2.eogamer.com/wiki/Magical_Power_of_Water_-_Part_1
        Jeśli wolisz Varka Silenosy: http://l2.eogamer.com/wiki/Alliance_with_the_Varka_Silenos a następnie sam kamień: http://l2.eogamer.com/wiki/Magical_Power_of_Fire_-_Part_1

        Lista samych questów wraz z opisami znajduje się tutaj: http://l2.eogamer.com/wiki/Third_Class_Changes

    • Support
      Znajomy kiedyś słusznie zauważył: PVP w lineage 2 wygrywa support. A właściwie ten kto go ma. na 3 postaci bijące w party 6 jest w niej supportem: oznacza to, że nie za bardzo biją przciwnika (a nawet jeśli to bardziej symbolicznie) tylko mają za zadzanie leczyć/bufować/nie dać zabić głwonych DD (damage dealerów, dps) w party (drużynie).

      Do głownych supportów w party zaliczamy:
      Humans: Prophet, Bishop
      Elf: Swordsinger, Elven Elder
      DElf: Bladedancer, Shilen Elder
      Orc: Warcryer, Overlord
      Kamael: Inspector

    • Atrybuty postaci
      Jest ich 6 i wpływają na statystyki dodatkowe każdej postaci
      • STR (Strength) - wpływa tylko na P.atak oraz skill 'Skill Mastery'
      • DEX (Dexterity) - wpływa na dużo cech w małym stopniu: speed, atak speed, critical, accuracy, evasion, shield block rate. Niestety na każdą z tych cech wpływa w małym stopniu
      • CON (Consitution) - wpływa na HP, 'udźwig' postaci oraz na szansę wejścia debufów (CON)
      • INT (Inteligence) - wpływa tylko ma M.atak
      • WIT (Wit - spryt, nie vitality) - wpływa na cast speed, magic critical rate oraz ilość oddzyskiwanego doświadczenia przy resowaniu (wskrzeszaniu).
      • MEN (Mentality) - wpływa na ilość MP, MP regen, M.def oraz szansę wejścia debufów (MEN)

      Odnśnie WIT: we wcześniejszych kronikach która? WIT wpływał na obronę przed debufami magicznymi (Silence, Decay), jednak obecnie rolę tę przejął MEN. Dodatkowo czym wyższy WIT healera, który nas wskrzesza, tym więcej doświadczenia odzyskamy (szczegóły: http://l2p.l2wh.com/resurrection.html).

      Przez całą grę atrybuty te pozostają stałe dla postaci. Mogą być jedynie trochę modyfikowane noszonymi setami (pełne komplety zbroi), dyami (np -2 str/+2 con) lub skilami klanowymi (ściślej posiadaniem przez klan zamku z flagami z TW)

      Bardzo ładny opis (engielski) można znaleźć tutaj: http://www.lineage2media.com/characteratributes.html

      • Dye
        Istnieją specjalne przedmioty zwane 'Dye' (lub Daje, Barwniki, kolory), które pozwalają nam na zwiększenie jednego z atrybutów postaci kosztem innego. Każda postać zaczyna z jednym 'slotem' na dye, po uzyskaniu pierwszej profesji (lvl 20) otrzymuje drugi slot, po skończeniu questa na drugą profesję (lvl 40) otrzymuje możliwość używania Greater Dye i łącznie ma do dyspozycji trzy sloty.

        Maksymalny zysk pojedyńczego atrybutu z wszystkich trzech Dye to +5, natomiast nie ma ograniczeń jeśli chodzi o minusy (nie można mieć mniej niż 0, ale tego się chyba nie da zrobić). Jeśli wstawimy sobie trzy dye +4 str/-4 con to w efekcie uzyskamy tylko 5 str więcej (zamiast oczekiwanych +12) oraz -12 cona.

        Aby założyć dye potrzeba ich 10! Oraz trochę adeny z którą idziemy do Symbol Makera (W każdym mieście w grocery lub magic shopie). Zdjęcie symbolu też nas kosztuje trochę adeny, ale odzyskujemy 5 Dye które włożyliśmy spowrotem

        Dye o największych wartościach to +4/-6, czyli w efekcie tracimy 2 punkty więcej niż zyskujemy, ale za to są dość tanie i dostępne w grocery w Heine i Rune. Dye zrównoważone (+4/-4; +3/-3; +2/-2 i +1/-1) dostępne są za Ancient Adene u Marketer of Mammon w Necropoliach (więcej w temacie o Seven Signs) za oczywiście wyższą opłatą (zależy to bardzo mocno od cen Ancient Adeny na twoim serwerze). Tutaj link, gdzie można sprawdzić ile będą nas kosztować: http://l2wh.com/tools/mammon.php?mode=merchant

        Kombinacji dye jest tyle ile osób które się na ten temat wypowiadają (czytaj każdy wie najlepiej), ale ogólna zasada jest taka: podbijasz sobie staty które są ważne, kosztem tych, które są mniej ważne. Dla mystików np w ogóle nie jest potrzebny STR, natomiast bardzo wazny jest CON (ilość HP), a przydatny DEX (szybkość z jaką ucieka).

        Nie istnieją żadne ograniczneia jeśli chodzi o stosowanie dye fizycznych (modyfikujących pierwsze trzy atrybuty: STR, DEX, CON), natomiast są bardzo dziwaczne dotyczące używania dye mentalne (INT, WIT, MEN) i przed kupieniem DYE należy bardzo dokładnie przeczytać, czy nasza klasa może ich używać. Żaden wojownik nie może używać dye mentalnych.

      • Territory Wars Wards
        Członkowie klanu, który posada zamek, którzy w trakcie TW zdobyli i utrzymali Wardy otrzymują dodatkowe bonusy do atrybutów w zależności od tego, które wardy posiadają:
        Gludio        STR +1 / INT +1
        Dion           DEX +1 / WIT +1
        Giran         STR +1 / MEN +1
        Oren          CON +1 / MEN +1
        Aden          DEX +1 / MEN +1
        Innadril      CON +1 / INT +1
        Goddard     DEX +1 / INT +1
        Rune          STR +1 / WIT +1
        Schuttgart CON +1 / WIT +1

        Przykład: jeśli kan posiada zamek Gludio i poza swoim zdobył i utrzymał tam wardy zamków Dion i Giran, to do następnego TW (2 tygodnie) wszyscy członkowie klanu otrzymują: +2 STR, +1 DEX, +1 INT, +1 WIT, +1 MEN.

        Jeśli jakiś klan posiada wzystkie 9 Wardów otrzymuje +3 do wszystkich atrybutów.

    • Statystyki postaci
      Przeczytajcie całe: http://l2p.l2wh.com - Status Window Info. Odradzam Google Translate, bo tłumaczy do bani. Nie umiecie angielskiego? Polecam slowniki.onet.pl.
      • Combat Points (CP)
        Combat points są traktowane jako 'bufor' ale tylko w czasie pvp. Jeśli gracz otrzyma jakikiekolwiek obrażenia od innego gracza, to zabierane będą w pierwszej kolejnośći CP, potem dopiero HP.

        Przykład:
        Gracz z 2000 HP i 1000 CP ma na sobie debufa (od moba) który zabiera mu 10hp/s. Co 3s otrzymuje uderzenie za 400 hp od innego gracza.

        0   2000   1000   stan początkowy
        3   1910    600   trucizna zabrała 90 hp, uderzenie 400 CP
        6   1820    200   j.w.
        9   1530      0   trucizna zabrała 90 hp, uderzenie 200 CP i 200 HP

        Istnieje duża liczba skili i przedmiotów zwiazana tylko i wyłącznie ze zwiększeniem ilości oraz szybkością regenerowania CP.

    • Level i Experience (doświadczenie)
      Działa to tak samo jak we wszystkich grach RPG: za każdą pozytywną czynność (czytaj: zabicie moba) otrzymujemy ileś tam doświadczenia (expa). Gdy przekroczymy pewien próg zdobywamy nowy poziom, który wiąże sie z lepszymi statami, możliwością nauczenia się nowych skili, oraz czasami założenia lepszego sprzętu. Ważną informacją jest, że level można stracić, gdy experience spodnie poniżej zdobytego wcześniej poziomu. Experience zmniejsza się gdy giniemy. Kiedyś za experience kupowało się też enchant skili (co efektywnie zmniejszało nam jego ilość), lecz od Graci Final rolę doświadczenia zajęła adena.

      Ilość expa potrzebna na kolejne levele może być sprawdzona tutaj: http://l2wh.com/tools/xp.php?s=1&e=86&g=Submit (kliknij w górny wykres; dolny pokazuje ilość expa między kolejnymi levelami). Nie znam dokładnego wzoru, ale ogólna zasada jest taka: na niskich lvlach (10-30) tracimy ~10% doświadczenia wymaganego na następny level

      Przykład: mamy level 21 (1,023,784 expa) do następnego levela potrzebna nam jest 218,761 expa. Jeśli zginiemy stracimy 10% z 218,761, czyli 21,876. Jeśli właśnie wbiliśmy level 21 i zgineliśmy to będziemy mieli 1,001,908 expa czyli level 20 i 88% (a nie 90% jak niektórzy mogą sądzić)

      Czym wyższy level, tym procent traconego expa jest mniejszy (ale ilość większa) Na levelu 70+ tracimy już tylko 4% expa, na 76+ 2%, na 80+ 1%, ale zwróćmy uwagę, że 1% na levelu 80 oznacza: 210,000,000 expa (tutaj potrzebne jest potwierdzenie co do tych %)

    • Skill Points i Skille
      Z góry narzuconym podziałem skili, któe postać posiada są skile pasywne (passive), które działają zawsze (nawet gdy używamy jakiejś transformacji) oraz aktywne, które należy 'rzucić' (użyć). Te drugie zwykle wymagają jakiejś ilości MP do rzucenia i chwilę się rzucają. Czas tego rzucania zależy od Atak Speed (w przypadku skili fizycznych takich jak Stun Shot) bądź Casting Speed w przypadku magicznych (Huricane, Trance). Istnieją jeszcze skille typu 'Toggle' (przełączane), które są aktywne od momentu kliknięcia, aż do momentu wyłączenia (lub np gdy zabraknie MP).

      Skile możemy kupić po osiągnięciu odpowiedniego levela u naszego trenera za SP. SP dostajemy za te same czynności, za które dosajemy expa (po raz kolejny: zabijanie mobów) i generalnie po wbiciu danego levela powinno nam starczyć na 80% interesująych nas skilli (czytaj: SP to praktycznie nigdy nie jest problem). Z tego też powodu 2 łuczników np HawkEye na 66 lvlu będzie miało na 90% identyczny zestaw skilli.

      Trenera można znaleźć w twojej gilidii (nie klanie!). Np wszystkie dark elfy (magowie i wojownicy) będą go szukać w Dark Elf Guild, orkowie w Orc Guild a kamaele w Kamale Guild. Większy problem mają ludzie i elfy, bo tu podział jest ze względu na klasy jakimi grają: Human i Elf Fighters w Fighter guild, Human i Elven Healers/Supports w Temple (ew Eva Temple), a Human i Elven Wizzards i Summoners w Magic Guild. Krasnale jak zwykle mają pod górę i Warsmith uczy się u kowala, a Spoiler w Warehouse.

      • Skill Critical
        Niektóre skile mają sznasę na uderzenie krytyczne. Szansa na nie nie zależy od twojego Critical Rate (innymi słowy DEXa) tylko jest stała dla skila.

      • Magic Critical
        Każdy ofensywny czar zadający obrażenia (np Tempest, Huricane, Cyclone) ma szansę zadać obrażenia krytyczne (tzw. Magic Critical). Szansa ta dotyczy zadania dmg, a nie rzucenia czaru. Np gdy rzucasz czar Tempest i trafiasz nim 3 moby, a twoja szansa na magic critical wynosi 10% masz małą szansę (0.1%) że magic critical dostaną wszystkie trzy, ale najczęściej będzie to jeden z tych trzech mobów (10%).
        Ponieważ magic criticala nie ma w statach, tutaj macie link do obliczania tego. O ile się orientuje to wzór jest dostosowany do grafi Final: http://l2p.l2wh.com/wildmagic.html

      • Skill Enchant
        Aby zrozumieć tę sekcję musicie zrozumieć, że skille też mają swoje levele. Jeśli na levelu 35 wykupimy wszystkie możliwe poziomy czaru Blaze to ma on 35 level. I bijemy nim tak jakbyśmy to my mieli 35 level. Nawet jeśli zdobędziemy 60, to czar Blaze dalej będzie miał 35, czego efektem będzie bardzo duża szansa na 'Attak Failed'. W przypadku debufów po prostu nie zadziałają. Podstawowe czary ofensywne i debufy rozwijamy do 74 levela, ale będą one mało skuteczne przeciwko postaci, która ma 85 level (11 leveli różnicy) i dlatego (oraz, żeby potrwało to jeszcze dłużej) NCsoft wymyślił enchant skilli.

        Po ukończeniu questa na 3cią profesję jako nagrodę otrzymamy też 'Giant Codex'. Książki tej można użyć u specjalnego NPC do enchantowania skili. Do rozpoczęcia enchantu skilla potrzebna nam jest ta książka (do zrobienia kroku z 0 na +1), ale potem, dopóki skilla nie spalimy możemy go enchantować tylko za adene i SP.

        Tutaj jest link do artykułu (niestety po angielsku), który traktuje o mechanice Enchantowania Skilli: http://l2p.l2wh.com/skillenchant.html

        A tutaj znajduje się rozpiska jaką mamy szansę na udany enchant na którym levelu: http://spreadsheets.google.com/pub?key=rMDeDI8R93GvtjlX9AzsmZg&output=html

        Giant Codexy da się zdobyć z zamków (manor) oraz Olympiad Managera za Olympiad Tokeny.

    • Bufy i Debufy
      Bufy to czary, które rzucone na twoją postać wspomagają ją w pewnych aspektach. Bufy zwykle trwają 20 min, ale zdarzają się też takie które trwają nawet kilka godziń, bądź kilka sekund. Wszystkie bufy mają pozytywne działanie na twoją postać.

      Nie da się rzucić na nas bufa słabszego levela, nawet jeśli ten który na sobie mamy kończy się za kilka sekund. Na przykład mamy na sobie Wind Walk 2, który się kończy za 30s, ktoś rzuca na nas Wind Walk 1 (czas 20 min) i nic się nie dzieje. Po 30 sekundach buff schodzi i jesteśmy bez Wind Walka. Wszystkie bufy 'improved' (np Improved Movement, Improved Shield Defense) automatycznie uznane są za bardziej zaawansowane od swoich bufów 'składowych' (Improved movement np składa się z Wind Walka (+33 speed) i Agility (+3 Evasion)).

      Bufowanie i leczenie mobów powoduje oflagowanie. Tak samo bufowanie i leczenie oflagowanego (pvp) bądź czerwonego gracza powoduje oflagowanie się

      • Rzucanie debufów
        Jeśli chodzi o rzucanie debufów, to w lineage panuje bardzo prosta zasada: na białego gracza nie można rzucić debufa, który nie zadaje obrażeń w trakcie trafienia. Z tego też powodu na białego gracza nie będzie można rzucić np.: Silence, Dryad Root, Trance, Mana Burn (nie zabiera HP) ani Curse: Poison. Curse: Poison robi co prawda obrażenie, ale nie w momencie rzucenia, tylko jako DOT (Damage Over Time). Będzie można natomiast rzucić takie debufy jak: Fire Vortex, Ice Dagger, Sting.

        Nigdy nie możesz rzucać debufów na swoje party, klan oraz alliance (nawet w combat zone). Jeśli ktoś z kimś masz dwustronną wojnę będzie w twoim party i go zabijesz otrzymasz karmę jak za zabicie normalnego gracze, z którym wojny nie masz!

      • Rzucanie Songów i Danców
        Poprawne rzucanie songów i danców jest bardzo trudną sztuką, szczególnie dla mało wprawnych osób. Jednak opanowanie tego jest niezbędne dla powodzenia i dobrego bicia party. Songi i Dance to bardzo dobre bufy, które jednak trwają tylko 120s (2 min). Dodatkowo rzucenie każdego kolejnego zużywa coraz więcej MP od osoby rzucającej (która jest wojownikiem, więc nie ma dużo MP).

        Pierwszy skill zabiera 60 mp, następny 90, 120, 150 etc. Dobźi Swordsingerzy i Bladedancerzy potrafią utrzymać na party non stop po 12 songów i danców. Oto kilka trików, które pozwolą wam zwiększyć efektywność grania tymi postaciami

        • Rzucanie poza zasięgiem
          Songi/Dance to buff, który rzuamy na siebie, oraz wszystkich członków party w okręgu około 1000 jednostek. Jeśli drugi buffer (SWS lub BD) będzie dalej nie otrzyma naszych songów/danców, a więc będzie rzucał swoje taniej (i vice versa, ponieważ my nie otrzymujemy jego). Sztuka polega na tym, aby SWS był po jednej stronie party, a BD po drugiej, a party w środku (tak by otrzymywało wszystkie bufy)

        • Rzucanie 'od zera'
          Koniecznie SWS i BD muszą rzucać songi i dance w tym samym momencie zaczynając 'od zera'. Udowodnijmy to na przykładzie. Niech SWS i BD rzucają po songi/dance naprzemian od zera: SDSDSDSD. Suma many wykorzystanej przez SWSA: 60+120+180+240=600 MP; BD: 90+150+210+270=720 MP. Jeśli rzucaliby w minutowym odstępie, to zawsze rzucaliby jako ostatnie 4, czyli BD rzucałby: SSSSDDDD czyli: 180+210+240+270=900 MP naomiast SWS rzucałby DDDDSSSS czyli 900 MP. Nie dotyczy to oczywiście, gdy rzucają poza zasięgiem, ale wtedy oboje co minutę musza odbiegać a to jest niewygodne.

        • Rzucanie małej ilośći songów/dance
          Na niskich levelach, ze względu na małą ilość songów danców stosuje się zwykle DDSDS (odpowiednio: Dance of fury, Dance of warrior, song of hunter, dance of fire, song of earth) jako najlepszy zestaw dla wojowników.

      • Buff Sloty
        Domyślnie każda postać posiada 20 'slotów' na bufy, 12 na songi i dance (specjalne bufy od swordsingera i bladedancera), 12 slotów na bufy specjalne i toggle (np accuracy, relax) oraz 12 slotów na debufy. W pełnym i dobrze zbufowanym party jednak 20 bufów to trochę mało da sie jednak dokupić jeszcze 4 sloty na zwykłe bufy, czyli w sumie do 24.

        Gdy mamy komplet bufów (np 20) i ktoś rzuci na nas nowy to pierwszy buff na liście zostanie usunięty. Dowolny buff (poza kilkoma wyjątkami np Noblesse Blessing, Blessing of Revelation) da się usunąć klikając na niego z jednocześnie wciśniętym klawiszem ALT.

        Do nauczenia się skila Divine Inspiration potrzebne są cztery książki (każda umożliwia nauczenie się jednego levela):
        • Ancient Book - Divine Inspiration (Modern Language Version) - 21 buff slots. Do kupienia u Black Marketer of Mammon (400k adena)
        • Ancient Book - Divine Inspiration (Original Language Version) - 22 buff slots. Drop z różnych raid bossów
        • Ancient Book - Divine Inspiration (Manuscript) - 23 buff slots. Drop z Baiuma, Fintezzy, Antharasa lub Valakasa
        • Ancient Book - Divine Inspiration (Original Version) - 24 buff slots. Może być nabyta tylko za Olympiad Tokeny (420k tokenów?)


      • Buff Cancel
        Sorcererzy i Spellsingerzy mają czar 'Cancel', który rzucony na oflagowanego gracza (nie robi obrażeń) ma szansę skasować od 1 do 5 bufów. Z moich doświadczeń wynika, że szansa to 100% i zawsze kasuje 5 bufów. Dodatkowo czar ten może dotknąć tylko pierwszych 24+12 slotów (czyli zwykłych bufów i songów/dance). Zaczyna zawsze 'od końca' (czyli od ostatnich bufów/songów/danców, które widać na twoim pasku stanu).

      • Steal Divinity
        Czyli Buff Steal. Posiadają go Soul Breakerzy (Kamaele). Działa tak samo jak Cancel, z tą różnicą, że bufy zabrane tobie automatycznie przechodzą na kamaela oraz ilość zabranych bufów wynosi 7.

      • Death Penalty, Battlefield Death Syndrom
        Raz na jakiś czas, gdy zginiesz otrzymasz debuf zwany 'Death Penalty'. Death Penalty może się kumulować aż do levelu 15. Każdy kolejny level obniża coraz bardziej atrybuty postaci (chyba wszystkie). Aby się pozbyć tego uciążliwego debufa należy użyć 'Scroll of Recovery' odpowiedniego dla twojego grade (każdy scroll zdejmuje 1 level Death Penalty). Death Penalty nie da się pozbyć inaczej.

        Gdy zginiesz na Siege Zone (w czasie Siege bądź TW) zawsze otrzymasz Battlefield Death Syndrome, które działa tak samo jak Death Penalty, ale trwa tylko 5 min. Jeśli zginiesz w czasie tych 5 min, debuf zyskuje level i zaczyna odliczanie na nowo. Aby się pozbyć tego debufa wcześniej należy użyć "Recovery Spellbook for Combat Use" (do kupienia u Fame Managera w Aden. Można użyć tego przedmiotu tylko będąc na siege zone).

    • Subclass (Suba)
      • Quest na sube
      • Territory wars


    • Nobless (Szlachcic)
      Tłumaczenie angielskiego słowa Nobless zamieściłem tylko dlatego, żebyście wiedzieli o co chodzi jak traficie na jakiś polski tutorial o tym. Nie używać pod żadnym pozorem, bo nikt nie wie o co chodzi.
      • Quest na noblesa
      • Territory wars

    • Moby
      • Raid Bossy
      • Epic Bossy (Epiki)
      • Charakterystyki mobów



  • Przedmioty

    • Rodzaje przedmiotów

      • Adena
        Czyli podstawowa jednostka monetarna. Należy pamiętać, że lineage to nie jest łatwa gra, więc nieważne ile masz adeny: zawsze masz za mało. Ilość adeny podaje się zwykle z małą literką na końcu: np 5a, 200a. Przy większych ilościach ludzie zwykle piszą 5k albo 55k (co oznacza tysiące). Debilizmem, któy się jednak przyjął jest oznaczanie większych wartośći jako wielokrotnści 'k' np: 53kk = 53 miliony, 1kkk = miliard. Przy takich dużych liczbach wszyscy wiedzą, że chodzi o kasę

      • Ancient Adena
        Wraz z zwprowadzeniem questa Seven Sign (potocznie: 7s) pojawiły się nowe lokacje Catacombs i Necropolis, składające się z szeregu połączonych ze sobą korytarzami pomieszczeń. Isnieją trzy rodzaje pomieszczeń: mała salka (4 moby), średnia (8 mobów) oraz duża (również 8 mobów). Istnieje cała filozofia bicia w cata, ale ogólna zasada jest taka: z agro mobów (połowa w pokoju) wypada adena, z pasive wypadają seal stony. Seal Stony w mieście możemy wymienić na Ancient Adene.

        Ancient Adena to nieco inna jednoska monetarna, można jej używać tylko w kilku lokacjach (Blacksmith of Mammon, Marketer of Mammon), ale można za nią kupić rzeczy nie do kupienia za zawykłą adenę np kryształki A, S, gemy A,S, Enchanty.

      • Broń
        Każda broń charakteryzowana jest przez szereg czynników: swój P.atak, M.atak, rodzaj, grade oraz ilość używanych shotów (jak myślisz, że to mało ważne, to postrzelaj sobie z Eminence Bowa). Wzory na pierwsze dwa możecie znaleźć tutaj: http://l2p.l2wh.com/patk.html oraz http://l2p.l2wh.com/matk.html

        Typ broni rozumie się sam przez siebie: może to być miecz, łuk etc. Spis wszystkich broni (do S84) wraz z tym co daje Masterwork oraz każde SA znaleźć można tutaj: http://lineage2.rochand.com/Knowledge/weapons.php?item=n

        Broń jest jedną z najważniejszych rzeczy jakie będzie twoja postać posiadać (oraz najdroższa). Przyjeło się uważać, że zakup nowej broni jest wazniejszy niż zakup nowej zbroi. Należy zwrócić uwagę na to że istnieją miecze oraz pałki dla magów oraz dla wojowników. Należy uważać, żeby kupić odpowiedni dla nas rodzaj.

      • Zbroja
        A właściwie sety zbroi. Set to zbiór czterech lub pięciu elementów (w skrócie: cała zbroja) jednego rodzaju, która daje dodatkowe bonusy poza samym P.defem. Po levelu 61 praktycznie nikt nie nosi zbroi, która nie tworzy seta. Listę setów wraz z ich właściwościami możecie znaleźć tutaj: http://lineage2.rochand.com/Knowledge/armors.php?item=n&type=sets

        Elementów zbroi jest pięć: 'Klata', 'spodnie', buty, rękawice i hełm, aczkolwiek w niektórych setach pierwsze dwa zastępuje jeden 'dwuczęściowy' element

        Zdaję sobie sprawę iż nadrzędnym celem niektórych z was jest obejrzenie postaci we wszystkich możliwych ubraniach. Ten link powinien wam zaoszczędzić dużo czasu: http://www.ivory-tower.de/

      • Biżuteria
        W grze zwana 'Accesories', potocznie biżka, biża. Nie tworzy setów, składa się z 5 przedmiotów: Neclace (naszyjnik), 2 earringów (kolczyki) i 2 ringów (pierścionki). Lista: http://lineage2.rochand.com/Knowledge/jewels.php?category=n&type=e

        Głównym zadaniem biżuterii jest ochrona przed magią poprzez zwiększenie naszego M.defa. Istnieje epicka biżuteria, która poza wysokim M.defem daje dodatkowe bonusy posiadaczowi.
        • Epiki (Biżuteria z epików)
        • Oli Epiki (Biżuteria z olimpiady)
        • TW earringi (Biżuteria z Territory Wars)

      • Matsy
        Tych itemów znajdziemy zdecydowanie najwięcej. Opis każdego zaczyna się mniej więcej od 'A material used to make dwarven items'. Większość można sprzedać w NPC shopie za ok 100a. U graczy za niektóre dostaniemy po 2ka (2000 adeny). Jest do szybki zastrzyk gotówki, ale należy pamiętać, że czym później, tym bardziej takie matsy będą nam potrzebne do craftów.

      • Key Matsy
        Nazywane key'ami lub podobnie. Służą jako - zaraz po zwykłych matsach - przedmiot do tworzenia innych pełnych przedmiotów. Ich nazwy są powiązane z przedmiotami, które można z nich wykonać. Zawierają charakterystyczne słowo w nazwie: pattern, blade, head, temper, chain, design, part etc.



        W większości wypadków przedmioty te są bezwartościowe i można je sprzedać do NPC shopu (szczególnie wszystkie, które służa do tworzenia przedmiotów NG, D i C). Niektóre B i A grade są bardzo porządane na nowych serwerach. Należy zwrócić uwagę że ostatni obrazek (przedstawiający Shaft do łuku) ma identyczną ikonkę jak basic mats: stem. Uwaga na scamy!

        Czym wyższy 'grade' przedmiotu który chcemy zrobić tym więcej patternów będzie nam potrzebne.

      • Recepty
        Tzw. recki, służą do tworzenia przedmiotów. Dla laika to po prostu jeszcze jeden key mats, który jest potrzebny (sztuk: 1) do stworzenia przedmiotu. Postacią która może tworzyć przedmioty z recept jest Krasnal klasy Artisan/Warsmith/Maestro. Nie dotyczy to recept common, których może używać każda klasa. Krasnale potrzebują co najmniej jednej recki, żeby móc ją 'wpisać' do swojej książki recept. Krasnale mogą craftować tylko przedmioty, na które recki mają 'wpisane'.

        Wyróżniamy recepty:
        • - No Grade
        • - D Grade
        • - C Grade
        • - B Grade
        • - A Grade
        • - S Grade
        • - common (czapki, ozdoby itp.)

        Aby stworzyć przedmiot potrzebne są matsy, keymatsy, oraz (dotyczy tylko przedmiotów B grade lub wyżej) jedna recepta (pod warunkiem, że krasnal, który ma tworzyć przedmiot ma tę reckę już "wpisaną", w przeciwnym razie potrzebujemy 2: jedna dla krasnala, zeby wpisał, druga dla stworzenia przedmiotu).

        • 100%, 70%, 60%
          Dla przedmiotów B grade w góre istnieją recepty (od A grade są tylko takie) 60%, które wymagają mniej matsów/gamestonów/kryształów (ale tyle samo key matsów), ale szansa na powodzenie crafta wynosi 60% (lub 70 w przypadku biżuterii). Żadne czary, stanie na głowe lub inne voodoo, które słyszycie o błogosławieniu crafta, o tym, że na pewno wyjdzie jak coś nie są prawdą. 6 (lub 7) na 10 kropka.

          W grze istnieją recepty A i S grade 100%, ale nie da się ich zdobyć w konwencjonalny sposób (nie wypadają/spoilują z żadnego moba)

      • Gemstone
        Potocznie Gemy, to przedmioty, które są specyficznymi matsami. Występują od D do S Grade. Służą one jako jeden ze składników crafcenia przedmiotów, augumentacji i przy wkładaniu SA do broni. Gemstony od NG do B Grade można kupić w Grocery bądź u Mineral Trader (Blacksmith), natomiast Gemy A i S można zdobyć za Ancient Adenę u Merchant Mammona lub w zamku za manora.

        Gemstony mają następujące kolory:
        • - D grade (wyglądają prawie jak dużo droższy mats Stone of Purity! Uwaga na scamy!)
        • - C grade
        • - B grade
        • - A grade (W starszych kronikach bezwartościowe Red Gemy, które tysiącami leciały z questa "A game of Cards" wyglądały identycznie jak gemstone A. Uwaga na scamy!)
        • - Aż do Gracii Finall "Enterance Pass to Four Sepulchers", które można zdobyć z questa Relics of the Old empire wyglądaly identycznie jak gemstone S. Uwaga na scamy!)

      • Crystals (Kryształy)
        Zwane krysiami, kryszami. Posiadają grade od D do S (nie ma kryształów No Grade). Kryształy można stworzyć poprzez krystalizację przedmiotów (potrafią to krasnale), lub też można je kupić u Merchant Mammona (tylko A i S grade). Służą one przy tworzeniu przedmiotów, tworzeniu dualsworda z dwóch mieczy (dot. D, C grade duali), oraz tworzeniu Soul- oraz Spiritshotów

        Krystalizacja przedmiotu nie zmienia jego wartośći nominalnej, tj. przy normalnych cenach (mniej więcej takie są na ratach 1x) przedmiot i kryształy z niego powinny być warte bardzo podobną ilość adeny. Na High-rate jednak nie jest to reguła.

        - Kryształy D, C, B, A, S Grade.

        Do Gracii Final, soul crystale (zielony, czerwony, niebieski) wyglądały tak samo jak kryształy C, B, D (odpowiednio). Należy uważać na możliwe scamy!

        Tabele krystalizacji można obejrzeć tutaj: http://l2wh.com/tools/cryst.php

        • Soul Crystals
          W przeciwieństwie do zwykłych kryształów rozróżnia się je według stopnia/levela (stage/grade: od 1 do 15) i koloru (zielony, niebieski, czerwony). Odpowiednie stage i kolor pozwalają ulepszyć właściwości broni. Same w sobie są bezużyteczne, ale służą do wkładania SA do broni od C grade wzwyż. SA to dodatkowa zdolność pasywna, którą posiada postać, gdy używa danej broni. Przykładami takich SA może być Focus (zwiększa szansę zadania krytyka o stałą wartość) lub Acumen (zwiększa casting speed o 15%). Soul Crystale otrzymujemy poprzez


          Stage od 11 do 15 osiąga się poprzez bicie określonych RB razem z party, lista znajduje się tutaj http://lineage.pmfun.com/list/soul/12



          Co kilka kronik dodawane są nowe stage kryształów (np 16 do broni S85 i 17 do S86), jednak ich levelowanie grubo przekracza możliwości pojedyńczego gracza, a co za tym idzie ramy tego tutoriala.

          • Cursed Soul Crystals
            Gdy levelujesz kryształ ze stage 13 na 14, możliwe jest, że uzyskasz Cursed Soul Crystal, które mogą być zamienione na zwykły Soul Crystal u Legendary Blacksmith Shadai na wyspie Hellbound, jednak jest to operacja tak droga (~1150 Gemstone S-Grade), że większość ludzi uznaje je za zniszczone. Nie przeszkadza to jedank rostawiać scamshopów z nimi w poszukiwaniu frajera, który to kupi.



      • Shoty
        Lub też 'dopalacze' pozwalają na chwilowe (1 atak) zwiększenie P.ataku bądź M.Ataku. Rysunki przedstawiają kolejno shoty: NG, D, C, B, A, S.

        • - Zwiększają P.atak następnego ataku fizycznego 2 krotnie. Działają też na większość skili fizycznych (zwiększają ich obrażenie, ale nie aż dwukrotnie)
        • - Spiritshoty - Zwiększają M.Atak 2 krotnie (obrażenia z następnego skilla magicznego zwiększają się 1.4 raza). Zwiększają Casting Speed następnego czaru 1.5 krotnie. Wartości tych nie widać w oknie postaci!
        • - Blessed Spiritshoty - Zwiększają M.Atak 4 krotnie (obrażenia z następnego skilla magicznego zwiększają się 2 krotnie). Zwiększają Casting Speed następnego czaru 2 krotnie. Wartości tych nie widać w oknie postaci!

        Posiadają Grade od Non do S-Grade. Można je kupić w Grocery Store (NG) lub od krasnali, którzy trudzą się żmudną pracą ich tworzenia. Aktualnie zwykłe Spirishoty są rzadkością, do Gracii Part 2 były one potrzebne na Olimpiadę (gdyż magowie tam nie mogli używać Blessed SpiritShotów.

        Zależnie od broni, pobierana jest odpowiednia ilość shotów. Grade shotów musi być zgodny z Grade broni. Aby używać shotów automatycznie, należy przenieść je na wolne miejsce na pasku umiejętności i kliknąć na nie prawym przyciskiem myszy (zaczną wtedy w charakterystyczny sposób błyszczeć).

        • Newbe shoty
          Gdy zaczynamy grę nową postacią za wykonanie odpowiednich zadań możemy dostać bardzo dużo Soulshotów i Spiritshotów dla początkujących. Warto robić te zadania, gdyż shoty te otrzymamy za darmo (są tylko NG):
          • - Soulshot: No Grade For Beginners
          • - Spiritshot: No Grade For Beginners

    • Common, Superior, Masterwork

      • Common
        Common itemy (czyli powszednie) to przedmioty, które się pojawiły w Gracii. Common item posiada wszystkie statystyki swojego 'normalnego' odpowiednika, ale, poza założeniem i używaniem, nie można z nim zrobić nic więcej. Na itemy commonowe nie można: założyć SA, włożyć bonusa PVP, augumentować, enchantować. Dodatkowo Common Itemy zbroi nie tworzą setów! (żeby set zbroi zadziałał wszystkie jego elementy muszą być superior, czyli zwykłe)

        Skrystalizowane dają bardzo małą liczbę kryształków i ogólnie według bazy Lineage 2 są bardzo mało warte. Przydatne są natomiast, gdy ktoś bardzo tanim kosztem chce mieć zbroję o dobrym P.defie, biżuterię o dobrym M.defie oraz broń.

      • Superior Items
        Pod tą jakże fikuśną nazwą kryją się po prostu normalne przedmioty, z którymi możemy zrobić wszystko co z normalnymi itemami: enchantować, wkładać SA, augumentować, wkładać element. Z założenia, jeśli ktoś nie poprzedzi nazwy słowem Common zakłada się, że chodzi o zwykły przedmiot.

      • Masterwork/Foundation
        Foundation item, jest to zwykły przedmiot (broń, zbroja, biżuteria), który wychodzi przy crafceniu (szansa?). Nigdy takiego itemu nie podniesiemy 'od moba' (nawet z RB). Takiego itemu nie możemy założyć, zenchantować, włożyć SA, atrybutu ani augumentacji. Należy go zanieść do 'Blacksmith of Mammon' i tam przy pomocy specjalnych 'Mammon's Varnish Enhancers' (do nabycia u 'Marketer of Mammon') zamieniamy ten item na item Masterwork (czyli taki ze specjalną zdolnością). Itemy masterwork nazywane są też zamiennie Rare (rzadkimi).

        W przypadku broni można uznać to za 'dodatkowe SA', jednak dużo gorsze od tego 'prawdziwego'. Dla przykładu Angel Slayer - Concentration daje +2 accuracy. Skile z broni typu Masterwork dają zawsze wartości stałe a nie procentowe (np Earth da zawsze 140 hp, nie procentowo np 2%) (czy na pewno? potrzeba konkretnego przykładu).

        Szczególy na temat broni i jakie mają Masterwork Skille znaleźć można na tej stronie: http://lineage2.rochand.com/Knowledge/weapons.php?item=m

        W przypadku biżuteri sprawa się ma dość podobnie, po odvarnishowaniu item zyskuje dodatkowy jeden skill zależny od tego co to za rodzaj biżuteri i jakiego rodzaju (np, Phoenix Earring daje MP +20 i M. Def. +1%,  Dynasty Earring MP +35 i sleep resistance +5).

        Trochę inaczej wygląda sprawa z armorami. Od Gracii Final wszedł nowy system definiowania setu, według którego:
        1. 'Klata' (przy zbroi dwuczęściowej) lub cała zbroja (przy jednoczęściowej) nigdy nie wyjdzie Foundation. Jeśli mamy takową (z wcześniejszych kronik) można ją za darmo wymienić u Blacksmith of Mammon na zwykłą lub na inną foundation/rare część tego samego setu (np buty).
        2. Set jako taki, składa się ze zwykłej 'klaty' oraz dowolnej konfiguracji pozostałych itemów w sensie 'zwykły' lub 'masterwork'. Czyli jeśli mamy wszystkie itemy zwykłe, a hełm masterwork jest to zwykły set.
        3. Każdy item typu masterwork daje mały bonus (pasywny skill) z wszystkiego co powinien dawać set (ale nie zmieni atrybutów, nie zwiększy cast speed ani atak speed) (potrzeba info odnośnie atak speed).

        Dla przykładu:
        Dark Crystal robe set daje: P. Def. +8%, Casting Spd. +15%, speed +7, magic cancel rate greatly decreased, chance to get Paralysis attack -50%, WIT+2, and MEN-2.
        Natomiast Rare Dark Crystal Helmet zwiększy tylko: Pdef, Speed, Magic cancel chance decreased, resistance to paralysis. Różnica jest taka, że skila o nazwie 'Masterwork Dark Crystal Helmet' będziemy mieli dodatkowo bez względu na to czy mamy resztę seta (czyli dodatkowy bonus za seta), czy nie.

        Tutaj macie link do angielskiego artykułu, który to b. dobrze opisuje (link od Nervoson)
        http://v3.elliebelly.net/index.php?option=com_kunena&Itemid=55&func=view&catid=15&id=11057

    • Grade
      Każda postać posiada skill pasywny Expertise. Skill ten rośnie automatycznie (nie trzeba się go uczyć) natychmiast jeśli zdobędziemy level opowiadający nowemu grade. Ważne natomiast jest, że skill się deleveluje, jeśli ten level stracimy. Jeśli więc właśnie wbiliśmy 40 level, ubraliśmy się w C grade i zginiemy, możemy mieć bardzo poważne 'Grade Penalty', które uniemożliwi nam wbicie 40 levela spowrotem!

      Lista gradów i odpowiadających im leveli:
      • No Grade: 0-19 lvl
      • D Grade: 20-39 lvl
      • C Grade: 40-51 lvl
      • B Grade: 52-60 lvl
      • A Grade: 61-75 lvl
      • S Grade: 76-79 lvl
      • S80 Grade: 80-83 lvl
      • S84 Grade: 84+ lvl

      • Grade Penalty
        Debuf, który otrzymujemy gdy nosimy sprzęt o grade wyższym niż mamy skill 'Expertise'. Penalty to obniża nam różne atrybuty i trzeba tu napisać więcej

    • SA - Special Attribute
      Dobrą listę SA znajdziemy na http://lineage.pmfun.com/list/sa (tutaj dużo szybciej znajdziemy level kryształka potrzebnego nam do włożenia SA), ale dużo dokładniej SA opisane jest na http://lineage2.rochand.com/Knowledge/weapons.php?item=n (wraz z wymaganą liczbą gamestone). Więcej o kryształach SA można przeczytać w sekcji Przedmioty/Soul Crystals

      Do broni C i B grade SA wkładamy u kowala w mieście, A i S+ grade należy zrobić u Blacksmith of Mammon. Broń z włożonym SA otrzymuje nową 'świecącą' ikonkę oraz dodatkowy opis.

    • Enchant
      Każdy przedmiot od D grade w górę można enchantować, a tym samym zwiększać jego podstawowe statystyki (P.atk i M.atk dla broni, P.def dla zbroi oraz M.def dla bizuteri). Przedmioty zenchantowane na +4 i więcej nazywa się overenchantowanymi (OE).

      • Enchant Armor
        Przedmiot (zwykły) na którym użyjemy takiego enchanta stanie się przedmiotem +1 (gdzie liczba oznacza liczbę enchantów). Dla przykładu weźmy Doom Gloves, Pdef: 44. Zenchantowane raz będą to: +1 Doom Gloves pdef 45. Bezpiecznie każdy przedmiot można enchantować do +3. Powyżej tego progu istnieje szansa, że przedmiot się rozpadnie i otrzymamy tylko kryształki (dające nam mniej więcej 60% wartości netto przedmiotu, czyli wg. widzimisię gry). Ale za wyższe enchanty są też większe nagrody: za każdy enchant powyżej +3 część zbroi dostaje zwiększony pdef (3 punkty a nie 1) oraz b. małą liczbę HP dla postaci noszącej. +3 Doom Gloves: pdef 47, +4 Doom Gloves: pdef: 50.

        Jedynym wyjątkiem są tutaj jednoczęściowe zbroje (klata + spodnie), dla których granica bezpiecznego enchantu podniesiona jest na +4 (ale za +4 dostajemy wszystkie nagrody: czyli enchant o 3 pdef i trochę HP). Enchantować tymi scrollami można też biżuterię.

        Tutaj link do strony, która bada szansę udania się takich enchantów: http://l2wh.com/tools/oes.php?t=A http://l2wh.com/tools/oes.php?t=J



      • Enchant Weapon
        Ogólna zasada taka sama jak przy zbrojach, ale nie ma żadnych wyjątków. Na każdym scrollu dokładnie pisze jak działa (o ile zwiększa przy enchancie i overenchancie).



      • Blessed Enchant
        Działa identycznie jak normalne enchanty, z tą różnicą, że przy nieudanej próbie item nie zamienia się na kryształki, ale traci cały ehcnaht (np z +21 draconic bow zamienia się na +0 draconic bow). Ma to sens w przypadku bardzo drogich itemów, które enchantujemy np na +6, albo chcemy otrzymać tego małego 'kopa' przy +4.

    • Augumentacja

    • Atrybuty (Elementy)
      Począwszy od kroniki 'Kamael' został wprowadzony system atrybutów (czy też elementów, żywiołów) ataku i obrony w grze. Rozróżnia się 6 atrybutów, działających na zasadzie przeciwieństw:

      Fire - Water, Wind - Earth, Holy - Dark

      Atrybut można włożyć do broni i zbroi od S-Grade wzwyż. W przypadku broni można posiadać tylko jeden atrybut, natomiast każda część zbroi (oprócz tarczy i sigila) może posiadać do trzech różnych atrybutów (lecz nie można wstawić atrybutów przeciwnych sobie np. fire i water do jednego elementu zbroi).

      • Elemental Stone
        Aby wstawić atrybut do przedmiotu, należy zdobyć tzw. Elemental Stone (np. Divine Stone, Fire Stone). Pozwalają one na powiększenie wartości atrybutu do 150 (20 przy pierwszym kamieniu i potem kolejno co 5) w przypadku broni i 60 (6 punktów na kamień) w przypadku zbroi. Elemental Stone'y można zdobyć w takich miejscach jak wyspa Hellbound i Isle of Prayer lub po prostu kupując od graczy. Szansa sukcesu 'wejśćia' stone wynosi między 50 a 66%, w przypadku porażki tracimy tylko kamień, broń pozostaje bez zmian (nie tracimy atrybutu już włożonego)

        Elemental stone możemy wymienić bez dodatkowych opłat na element przciwny u Attribute Managera w Aden i Rune (np.: Fire Stone można tam wymienić 1:1 na Water Stone).



      • Elemental Crystals
        Powyżej 150 (broń) lub 60 (zbroja) podnoszenie elementu odbywa się przez specjalne itemy - Elemental Crystale. Elemental Crystale zachowują się tak samo jak stone (szansa wejścia również około 50%, również nie tracimy już włożonego atrybutu), jednak nie można ich wymieniać na Crystale przeciwnego atrybutu! W Gracii Final Elemental Crystale można było zdobyć tylko na kontynencie Gracia w Seed of Destruction, ale po wejściu kroniki Freya można je zdobyć również:
        • Monastery of Silence: Divine Crystals
        • Plains of the Lizardmen: Earth Crystals
        • Power Combat Training Fields: Fire Crystals
        • Beast Farm: Water Crystals, Wind Crystals, Dark Crystals
        • Seed of Annihilation: wszystkie


      W przypadku broni, włożony atrybut zwiększa obrażenia zgodnie z atrybutem jaki został umieszczony (np. atrybut fire zwiększa obrażenia od ognia), natomiast dla zbroi, otrzymujemy odporność na atrybut przeciwny (np. wkładając fire otrzymamy resista na ataki o atrybucie water). Różnica między obrażeniami między bronią +0 a +150 oceniana jest na około 75% (na korzyść tej drugiej). Żeby skill również zadawały większy dmg ich enchant (o ile to możliwe) musi być zgodny z elementem broni (np łucznik, który posiada Draconic Bow +150 fire powinien zenchantować Double Shot na Fire Element, żeby robić nim większe obrażenia na PVE i PVP).

      Można dodatkowo zwiększyć siłę obrażeń z elementu poprzez odpowiednie buffy (Seed of Fire/Water/Wind, Holy/Dark Weapon, Infernal Form, Dance of Light). Jeżeli użyjemy buffa ze zgodnym atrybutem, siła elementu zwiększy się o odpowiednią wartość. Jeżeli nie będą zgodne, brany pod uwagę będzie tylko element z broni. Przeciwnie jest w przypadku zbroi. Posiadanie buffów obronnych (resistów), nie koliduje w żaden sposób z elementami zawartymi w zbroi (są nawet wskazane)

      Wartości posiadanych aktualnie atrybutów można znaleźć w okienku postaci (alt+T).


  • Klany

  • Party
    • Tips
      • Kliknięcie prawym przyciskiem na czyimś pasku na party robi asystę (czyli bierze jego cel). Podwójne kliknięcie z wciśniętym ctrl powoduje automatyczne zaatakowanie celu (również na pvp). Niestety nie działa to dobrze dla magów, gdyż oni nie atakują, ale używają skili.

  • Lokacje

    • Miasta
      Opiszę tylko dwa, bo tylko dwa warte są jakiejkolwiek wzmianki

      • Giran - Najlepsze miasto w całej grze. Nie dość że NPC podatek (którego nie da się ominąć) jest tu najniższy (10%, w każdym innym mieście 15%) to na dodatek da się tu kupić każdy przedmiot do Top C grade włącznie (czyli: wszystkie D i C grade). Dodatkowo w Luxury Shopie da się kupić sprzęt low B grade. Na 90% serwerach to właśnie tutaj jest największy rynek (czytaj tutaj najwięcej krasnali siedzi na dupie i robi shoty)
      • Aden - Stolica. Niby najładniejsze miasto, ale w sklepach bieda jak w każdej innej wiosce. To miasto zostało opisane, bo nie jest takie fajne jak powinno.

    • Combat zone
      To specjalne obszary na których każdy gracz traktowany jest jak zawsze oflagowany. Oznacza to, że każdego gracza można zabić bez żadnych konsekwencji, zawsze można wrzucić debufa na każdego (poza członkami naszegbo alliance i party), nie traci się expa za śmierć. Przykładami takich combat zones są areny koło Giran i Gludio oraz siege fortec i zamków.

    • Hunting zones



  • Scamy (oszustwa)

    Scamy, czyli oszustwa polegające na wykorzystaniu niewiedzy lub nieuwagi gracza to 'legalne' metody zarabiania kasy w Lineage 2. Niestety taka jest gra. Brutalna i wykorzystująca niewiedze i łatwowierność nubali. Na początek kilka zasad ogólnych.

    • Trust no one - Nie ufaj nikomu. Nigdy nie podawaj swojego hasła nikomu, gdy nie wiesz gdzie mieszka (na 100%, to że napisał nic nie znaczy) i nie jesteś pewien, że możesz mu spuścić w-_-' jak Cię okradnie. Na officjalu (serwer Luna) 1 miliard adeny warty był (na allegro) 350 pln. Jeśli komuś pożyczałeś miliard to tak jakbyś mu pożyczył 350 pln. I oprócz logów w grze (których NC Soft, ani żaden inny priv nie udostępni) nie masz żadnego pokrycia. Wystarczy, że ta osoba zrobi sobie nową postać, albo po prostu doda Cię do ignore i nigdy tej kasy nie odzyskasz.
    • Dałeś się zeskamować? Trudno! Wściekając się i grożąc nic na to nie poradzisz a możesz nawet zostać ukarany. Gdyż w przciwieństwie do scamowania i oszukiwania ludzi groźby pod czyimś adresem są już jak najbardziej karane przez adminów (takie to już życie). Tak samo zabijanie kogoś za wszelką cenę mija się z celem, gdyż tylko złapiesz karmę, a wtedy uwierz mi ciężko się utrzymać przy życiu (a może coś bardzo wartościowego z Ciebie wypaść)
    • Zawsze sprawdzaj dwa razy co kupujesz/sprzedajesz. Nigdy pochopnie nie klikaj ok. Lepiej przepuścić dobrą okazję, niż dać się oszukać!

    Tymi zasadami kieruj się zawsze. Teraz pokrótce opisze znane mi metody oszukiwania graczy :P Podpowiem tylko, że nigdy żadnego z w/w nie praktykowałem, uważając je za mało fair play (co nie przeszkadzało mi używać każdego dostępnego programu od oszukiwania vide radar, aimbot etc)

    • Scamshop
      Polega na wystawieniu bezwartościowego lub bardzo taniego przedmiotu, który ma identyczną ikonkę jak pewien bardzo porządany i drogi. Głównymi przykładami mogą tutaj być:
      • Stone of Purity i Gemstone D
      • np Draconic Bow Shaft (każdy shaft wygląda tak samo) i Stem
      • Gemstone A i Red Gem
      • Gemstone S i Enterance Pass to the 4 Sepulchers
      • Soulshot A i Soulshot NG
      • Blesed Spiritshot (każdy) i Spiritshot (tego samego grade)

    • Scamtrade
      Nieco bardziej zaawansowana technika również opierająca się na identycznych ikonach. Ogólna zasada jest taka: Pan X bardzo potrzebuje pieniędzy i dlatego bardzo okazyjnie sprzedaje bardzo drogi hełm, lub dualsword. Ty wyczuwając niezłą okazję piszesz, że chcesz kupić, podchodzicie, on Ci daje trade, wrzuca item, ty go sprawdzasz (jest ok, ten który chcesz), wrzucasz kasę, klikasz ok i.. on klika cancel. Pisze, że sory, pomylił klawisz. Jeszcze raz, on item, ty kase, klikasz ok i... dostajesz jakiś badziew, on odchodzi z twoją kasą.

      Przy każdym trade musisz patrzeć od nowa. Niezła kontra to za drugim razem dać mu 1a (bo ikona ta sama) i może uda Ci się oscamować scammera (zależy mu na jak najszybszym przejściu trade). Czasem koleś kombinuje i mówi, że jest przepełniony etc. Jeśli trade nie przechodzi za pierwszym razem to lampka alarmowa. Ja zwykle każę komuś wystawić sklepik sell.

    • Bugged Trade
      Czasem gdy ktoś nam daje itemy, to nie widzimy ich (w trade). Pojawiają sie dopiero gdy da 7. W przypadku gdy nie widzisz w okienku trade przedmiotu - nie ryzykuj, że może naprawdę jest uczciwy i ma tego buga (albo ty). Niech wystawi sklepik.

    • Package sell
      Package sell to sklepiki sell z tą subtelną różnicą, że sprzedający wymaga aby kupujący kupił wszystkie przedmioty wystawione na raz. Czemu się to stosuje? NP przy sprzedaży całych setów (4-5 przedmiotów na raz) po okazyjnej cenie. Normalnie przy kupowaniu przedmiotów ze sklepu, gdy przedmiot wystawiony jest za więcej niż 10 razy jego wartość nominalna (w bazie lineage 2) pojawia się warrning, że item może być bardzo drogi etc. To od razu powinno dać nam do myślenia. Ten komunikat nie pojawia się przy package sale! Dlatego czerwone sklepiki starajcie się omijać. Bardzo często zdarza się że osoba sprzedaje tam 3 Ancient Adeny za 2,343,532 sztuka (co ma nam sugerować: 2,343,532 ancient adeny za 3a sztuka)

  • Cheaty

    Ogólne zasady forum zabraniają dawać linków do nielegalnych programów, ale nie zabraniają o nich pisać, a - niestety - lineage pełne jest programów 'wspomagającyh'. Postaram się opisać wszystkie mi znane triki i oszustwa z jakimi się spotkałem, żebyście wiedzieli jak z tym walczyć, ew czemu w to nie grac. Zacznijmy od najmniej groźnych.

    • Zmiana kolorków w chacie
      Technicznie rzecz biorąc praktycznie nie da się tego nazwać oszustwem, bo zmienia się jedynie format/kolor wiadomości w chacie które nam się pojawiają (np czerwone 233 damage, zamiast całej litani kto komu za ile i w jaki sposób zrobił obrażenia), ale szybciej jesteśmy ocenić jak dobrze (źle) bijemy naszego przeciwnika, czy siadają nam debufy etc. Więcej informacji na ten temat znajdziecie googlając hasło: 'editing systemmsg-e.dat'. Podpowiem tylko, że należy mieć do tego program, który to rozkoduje i podstawową znajomość edycji plików oraz tego co to jest RGB

      Przykład programu: l2utils (beta), l2edit

    • NPC name range hack
      Normalnie nazwy NPC oraz innych graczy są dla nas widoczne tylko jeśli jesteśmy od nich w odległośći około 1100 jednostek (zasięg bufów WC: 1000 jednostek, zasięg czaru hurricane: 900), natomiast jeśli jakis PC/NPC jest dalej, to żeby zobaczyć jak się nazywa (oraz z jakiego jest klanu/czy mamy z nim wojnę) należy go zaznaczyć myszką (co może być trudne, jeśli jest np za drzewem lub skałą, lub po prostu go nie zauważymy). Prosta edycja w pliku user.ini nakazuje grze wyświetlanie nazwy NPC z dużo większej odległośći (NPC wyświetlają się tylko do ok 6000 jednostek). Ale to nie koniec. Gdy nasz przeciwnik jest za drzewem, my dalej go widzimy (aczkolwiek nie jesteśmy w stanie go zaznaczyć), gdyż jego crest i większość nazwy wystają po obu stronach drzewa.

      Przykład programu: l2utils (beta), l2edit

    • Zoom-hack
      Standardowo kamere możemy maksymalnie oddalić na odległość 600 jednostek za postać. Czytaj: nie zobaczysz dużo więcej niż ona. Ja natomiast preferowałem grę (szczególnie w otwartych lokacjach) z odległością 1200 (widok mniej więcej jak w Tomb Raiderze 1). Daje to o tyle przewagę, że jesteśmy czasem w stanie zobaczyć z bliska ustawienie przeciwników, oraz kto jest jak ubrany (co mniej więcej pozwala nam z 90% precyzją ustalić kto jest healerem w przeciwnym party)

      Przykład programu: l2utils (beta), l2edit

    • CP Spammer
      Jest to zewnętrzny program, który przechwytuje informację (w różny sposób: widziałem takie, które czytały to z ekranu, inne hakują pamięć gry, jeszcze inne podpinają się pod protokół komunikacyjny) o poziomie naszego HP/CP (i wielu innych) i pozwala podjąć odpowiednią akcję w przypadku zaistnienia jakiegoś warunku.

      Przykład: jeśli nasze CP < 50% spamuj Greater CP Potion, aż nasze CP > 80%. Gdy będziemy 'bici' i nasz CP spadnie, program automatycznie zacznie spamować CP poty za nas. Można tworzyć wiele różnych regół np: jeśli nasze CP < 20% użyj Elixir of CP; jeśli nasze HP < 10% użyj Elixir of Health; jeśli nasze MP < 20% użyj Elixir of Mana.

      Generalnie w sposób nieuczciwy zwiększa to naszą przeżywalność w warunkach PVP (i nie tylko). Proste programy bardzo łatwo wykryć, gdyż zawsze uzupełniają CP do 100%, więc wystarczy uderzyć kilka razy przeciwnika, żeby ten od razu zaczął spamować CP. Jeśli kilka razy pod rząd to zrobimy i zawsze spamuje 'od razu' to na pewno ma coś takiego zainstalowane. Jeśli ma sprzytniejszy program (który zaczyna dopiero jak spadnie np do 50%) jest to dużo trudniej zaobserwować. Ale: człowiek bardzo rzadko spamuje CP poty regularnie. Taki program natomiast robi to jak w zegarku.

      Topic na forum o tych programach znajdziecie tutaj: http://forum.lineage2.com.pl/index.php/topic,24756.0.html
      Przykładowe zdjęcia konfiguracji programu l2ranger:
      I don't care. Ciach. : P
      Przykładami tego typu programów mogą być: l2control, l2ranger

    • Radar
      Jest to taka udoskonalona wersja radaru który mamy w grze. Z tą różnicą, że pokazuje nam lokalizację wszystkich osób (również tych za ścianą, w pokoju obok, piętro wyżej etc). Możemy sobie skonfigurować, aby np wydawał dzwięk jeśli w polu naszego 'widzenia' pojawi się jakaś konkretna osoba, klan lub alliance.

      Efektywnie uniemożliwia to urządzenie na Ciebie zasadzki, gdyż zawsze będziesz widział kto jest wokół ciebie (w sporym range: 6000) i w razie kłopotów możesz zrobić SOE, lub kontr-zasadzkę. Ułatwia to też szukanie 'fragów' w cata lub innych lokacjach gdzie biegamy 'gankować'

      Przykłądowe programy: l2control, l2ranger

    • Aim-Bot
      Też się zdziwiłem, jak o tym pierwszy raz usłyszałem. Jest to bardziej zaawansowana wersja Radaru, która poza wyświetleniem nicków wyświetla jeszcze klasy jakimi grają przeciwnicy, umożliwia nam zrobienie kolejki klas, która nas interesuje, oraz - najważniejsze - po naciśnięciu jakeigoś przycisku zaznacza najbliższy cel o najwyższej klasie jaki znalazło.

      Przykład party bije się z party, MA naszego party ma aim-bota, naciska przycisk i automatycznie zaznacza Bishopa drużyny przeciwnej. Teraz wystarczy tylko 2-3 razy strzelić po jego asyście i bishop leży, kolejne naciśnięcie - celuje w EE, po wycięciu supportu można zabić - bezbronnych już - DPS.

      Innym zastosowaniem jest branie na cel osoby która ma na targecie twojego bishopa! (naprawdę jest taka opcja). Specjalna sekcja okienka (które widać wtedy w grze) poświęcona jest na osoby, które mają na targecie support z twojego party (możesz określić imiennie, bądź klasami, bądź kogokolwiek z party). Inny klawisz pozwala automatycznie targetować takie osoby.

      Jeśli nic się nie dzieje, program może automatycznie targetować najbliższego przeciwnika jeśli tylko znajdzie się w zasięgu. Dodatkowo program pokazuje kto nas ma na celu. Sposób na wykrycie czy ktoś tego używa jest: zainstalować sobie ten program, i przeteleportować się gdzieś gdzie on jest. Jeśli jeszcze w czasie wgrywania się ekranu (mamy czarny) nasz aimbot zapiszczy, żę ktoś kto jest w-_-'u daleko ma nas (już) na targetcie (a my jego, bo program od razu go weźmie w ramach kontry) to oboje na pewno macie ten program.

      Działa to też w drugą stronę: jeśli on się teleportuje na spota, a my próbujemy go zgankować: to on może mieć nas na targecie jeszcze zanim się pojawi (to też nam nasz aimbot zakomunikuje)

      Uwaga dodatkowa: żadnego z tych programów; Radarów, Aimbotów ani CP-spammerów nie widać na screenshotach z gry (chowają się na czas robienia screena)

      Przykłady aim-botów: l2control, l2ranger

    • Bot/Walker
      The ultimate program do expienia/zarabiania kasy. Robi to nawet jak ty śpisz. Moim osobistym rekordem jest: odpalenie 27 botów na jednym komputerze (słabym). Myszka przycinała, ale bociki działały pięknie. Program na bardzo rozbudowane menu, gdzie piszemy co dokładnie postać ma robić, za kim biegać, po czyim celu bić (lub jakie cele wybierać). Konfiguracja tego programu jest dużo bardziej skomplikowana niż konfiguracja samej gry. Dodatkowo program bardzo mało zajmuje (20 mb) i ma praktycznie pełną funkcjonalność normalnej gry (da się nawet robić questy, walczyć na pvp, aczkolwiek w bardzo ograniczonym zakresie).

      Party lub osoby grające na bocie bardzo łatwo poznać: wszyscy członkowie party biegają w idealnych rządkach, ignorują zupełnie innych graczy, biegną do najbliższego moba, nie reagują na zaczepki, no i biegają po tym samym miejscu już drugi tydzień.

      Poniżej zrzuty ekranu przedstawiające 'jak to wygląda' (serwer luna)




// Koszałek Opałek - pieknie, pieknie; Dzieki!
Dodatkowy "+", jako zacheta dla innych - za wlozenie pracy w przejrzysty format.



« Ostatnia zmiana: Listopad 27, 2011, 06:58:28 pm wysłana przez Kamal »

Whtever walks in my heart,
Will walk alone...


  • Wiadomości: 327

  • Pochwał: 10

Odp: Lineage 2 Chaotic Chronicle - Wielki tutorial
« Odpowiedź #1 dnia: Wrzesień 02, 2010, 02:16:59 am »
I co wy na coś takiego? Można by napisać jeden taki większy dokument zamiast wszystkich pierdołowatych wyrwanych z kontekstu topiców które tu śmiecą

Whtever walks in my heart,
Will walk alone...


  • ******
  • Wiadomości: 1045

  • Pochwał: 10

Odp: Lineage 2 Chaotic Chronicle - Wielki tutorial
« Odpowiedź #2 dnia: Wrzesień 02, 2010, 08:00:46 am »
Jak najbardziej na + ;P
Cytuj
Gimnazjaliści moderatorami forum. To smutne.

Cytuj
serv na max 2-3h mam all +16 i co dalej


  • *******
  • Wiadomości: 2994

  • Pochwał: 10

  • It's gonna be Legen - wait for it - dary!
    • Diablo 3 Clan League
Odp: Lineage 2 Chaotic Chronicle - Wielki tutorial
« Odpowiedź #3 dnia: Wrzesień 02, 2010, 09:07:14 am »
mnie sie podoba :)
Arrissa, Franz
ADV80+/WC75+ nobless //retired

Kherith, Lancer
GH84+/DA75/WL75/BD62+  //retired

Madith, Core
Yul 85+                                  //retired

Diablo 3 Clan League


  • ********
  • Wiadomości: 2892

  • Pochwał: 24

  • mądrej głowie dość dwie słowie
Odp: Lineage 2 Chaotic Chronicle - Wielki tutorial
« Odpowiedź #4 dnia: Wrzesień 02, 2010, 09:24:47 am »
zdecydowanie +
"Myśląc, budujemy z niewidocznego materiału coś, co siły do siebie przyciąga - dla naszej pomocy lub szkody,
stosownie do charakteru myśli, któreśmy wysłali."

"Myśli nasze tworzą nasze oblicze i nadają mu właściwe indywidualne piętno.
Nasze myśli określają ruch, postawę i kształt całego ciała."


  • Wiadomości: 185

  • Pochwał: 0

  • (:J<-<
Odp: Lineage 2 Chaotic Chronicle - Wielki tutorial
« Odpowiedź #5 dnia: Wrzesień 02, 2010, 10:19:34 am »
Bardzo ładnie napisane, choć mam jedną uwagę, mianowicie:
3.3 Rasy. A kamaele to nie rasa?  :P



  • ********
  • Wiadomości: 2892

  • Pochwał: 24

  • mądrej głowie dość dwie słowie
Odp: Lineage 2 Chaotic Chronicle - Wielki tutorial
« Odpowiedź #6 dnia: Wrzesień 02, 2010, 10:42:27 am »
sa, bedzie zapewne poprawka ;)

(...)Krasnoludy są dla jaj i robienia kasy. (...)

piekne  hahaha
"Myśląc, budujemy z niewidocznego materiału coś, co siły do siebie przyciąga - dla naszej pomocy lub szkody,
stosownie do charakteru myśli, któreśmy wysłali."

"Myśli nasze tworzą nasze oblicze i nadają mu właściwe indywidualne piętno.
Nasze myśli określają ruch, postawę i kształt całego ciała."


  • Wiadomości: 327

  • Pochwał: 10

Odp: Lineage 2 Chaotic Chronicle - Wielki tutorial
« Odpowiedź #7 dnia: Wrzesień 02, 2010, 01:28:11 pm »
Bardzo ładnie napisane, choć mam jedną uwagę, mianowicie:
3.3 Rasy. A kamaele to nie rasa?  :P
Zupełnie mi wyleciało z głowy, już uzupełniam.
Jak ktoś ma sugestie albo chciałby napisać lub przepisać jakiś podpunkt to bardzo proszę (może go wlejać tutaj). Zdaje sobie sprawę, że cześć rzeczy da się napisać dużo lepiej
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 02, 2010, 02:28:37 pm wysłana przez br2yd4l »

Whtever walks in my heart,
Will walk alone...


  • *******
  • Wiadomości: 2148

  • Pochwał: 7

  • Cynizm, nihilizm, sarkazm i orgazm.
Odp: Lineage 2 Chaotic Chronicle - Wielki tutorial
« Odpowiedź #8 dnia: Wrzesień 02, 2010, 02:41:40 pm »
Koszałek uprzedził mnie z plusami, dobra robota!
"Oto i on, boski prototyp,
Mutant który nigdy nie wszedł do masowej produkcji,
Zbyt pokręcony by żyć i zbyt rzadki by umrzeć."


  • *******
  • Wiadomości: 2088

  • Pochwał: -1

Odp: Lineage 2 Chaotic Chronicle - Wielki tutorial
« Odpowiedź #9 dnia: Wrzesień 02, 2010, 02:47:09 pm »
Z tego co wiem to INT nie odpowiadal tylko za m atk, cos chyba jeszcze dawal.
A WIT chyba dawal wieksza szanse na wejscie debuffa, a moze to byl INT, nie wiem miesza mi sie juz wszystko.  :D
@edit:
Cytuj
Ability
 Effect
 
STR
 Zwieksza ilosc zadawanych obrazen fizycznych.
 
DEX
 Zwieksza szybkosc ataku, szybkosc uzycia umiejetnosci fizycznych, skutecznosc, uniki, prawdopodobienstwo krytycznego trafienia, zakres szansy na udane wejscie umiejetnosci zwiazanych ze sztyletami (jak np. Deadly Blow), szanse udanego bloku tarcza i predkosci poruszania sie.
 
CON
 Zwieksza maksymalna wartosc HP i CP (Healing Points - punkty zycia, CP - Combat Points - punkty walki [przypis tlumacza]) , szybkosc regeneracji HP, podnosi limit wagi, dlugosc wstrzymania oddechu pod woda, odpornosc na szok i krwawienie.
 
INT
 Zwieksza obrazenia od ataków magicznych i szanse na udane rzucenie klatwy
 
WIT
 Zwieksza szanse na magiczny krytyk, szybkosc rzucania czarów, odpornosc na Spetanie (Hold), odpornosc na klatwy (jak np. degeneracje HP, zmniejszenie odzyskiwania zycia, zwiekszenie czasu ponownego uzycia umiejetnosci, zmniejszenie efektów uzdrowienia)
 
MEN
 Zwieksza odpornosc na magie, maksymalna ilosc MP, szybkosc regenerowania MP, odpornosc na trucizny, odpornosc na klatwy. Zmniejsza szanse na przerwanie czaru.
 
Od razu mowie, ze w necie znalazlem oraz  to nie jest moje.
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 02, 2010, 02:49:57 pm wysłana przez seken »



  • *******
  • Wiadomości: 3535

  • Pochwał: -666

  • Antropomorficzna personifikacja
Odp: Lineage 2 Chaotic Chronicle - Wielki tutorial
« Odpowiedź #10 dnia: Wrzesień 02, 2010, 03:06:50 pm »
I co wy na coś takiego? Można by napisać jeden taki większy dokument zamiast wszystkich pierdołowatych wyrwanych z kontekstu topiców które tu śmiecą

Ja proponuję jeden wielki topic z indexem na poszczególne zagadnienia i przekierowaniami do odpowiednich odpowiedzi, i to taki na bank, niekoniecznie dla nubali :D.

cd. uzupełnienia:

Proponuję ostatnie podpunkty wklepać jako ulepszenia i tam podpunkty; do tego jeszcze element, pvp do broni/armoru
Do biżuterii dodatkowe informacje nt epików i biżki z TW
Informację o Raid Bossach I Grand Bossach
Informację o levelach i "kolorach" mobów.
Informację o Dye przy statystykach postaci
info o koszulkach hp cp mp, beltach.

Jak coś jestem chętny przy pomocy z ogarnięciem tego

WIT jeszcze dawał bonus do odzyskiwanych % przy resie (przynajmniej tak klient gry mówi :P)
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 02, 2010, 03:10:44 pm wysłana przez Kamal »


  • Wiadomości: 327

  • Pochwał: 10

Odp: Lineage 2 Chaotic Chronicle - Wielki tutorial
« Odpowiedź #11 dnia: Wrzesień 02, 2010, 03:23:10 pm »
Seken
masz trochę racji: DEX i WIT: Zapomniałem o bloku tarczą i magic criticalach, ale od około 2 kronik szansa 'obrony' przed debufem już nie zależy od WIT tylko od MEN

Kamal:
Właśnie o coś takiego by mi chodziło. Zasanawiałem się czy tego może w latexie nie napisać, ale wtedy formatem wyjściowym byłby PDF, więc odopada.
Co do propozycji: jak najbardziej na razie szkicuje to 'na bieżąco'

//Soulern: http://so.pwn.pl/lista.php?co=bie%BF%B1co&od=&from=os ; )
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 02, 2010, 04:02:02 pm wysłana przez Soulern »

Whtever walks in my heart,
Will walk alone...


  • ********
  • Wiadomości: 3324

  • Pochwał: 14

  • Spam Slayer
Odp: Lineage 2 Chaotic Chronicle - Wielki tutorial
« Odpowiedź #12 dnia: Wrzesień 02, 2010, 04:05:37 pm »
Jak to, czemu jeszcze nie został przyklejony? Poprawiam!

And the odd crowd packed all around
Is listening still
Nobly
Subtly

http://dragcave.net/user/Nathel


  • Wiadomości: 327

  • Pochwał: 10

Odp: Lineage 2 Chaotic Chronicle - Wielki tutorial
« Odpowiedź #13 dnia: Wrzesień 02, 2010, 04:27:15 pm »
Straszne literówki czasem walę :( Staram się poprawiać, ale mi coraz gorzej idzie. A kiedyś pisałem prawie bezbłędnie :(
Wrzuciłem poprawki Kamala (część) i sekena oraz dopisałem info o lvlu i skillach 3.6 i 3.7 oraz wstęp o questach (2.6)

Powiem szczerze tych najnowszych pasków nie ogarniam i ktoś mogłby to napisać. Pewnie wyląduje to jako szereg podpunktów w Zbroi 4.4

Pozwoliłem też sobie przekleić to co napisałem wcześniej w tym poście o pvp i karmie: http://forum.lineage2.com.pl/index.php/topic,17917.0.html
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 02, 2010, 04:44:50 pm wysłana przez br2yd4l »

Whtever walks in my heart,
Will walk alone...


  • Wiadomości: 685

  • Pochwał: 30

  • Wiem, że g**no wiem ^^
    • Kliknij i pomóż.
Odp: Lineage 2 Chaotic Chronicle - Wielki tutorial
« Odpowiedź #14 dnia: Wrzesień 02, 2010, 05:33:09 pm »
br2yd4l możesz zmienić link ze skillami?

Bo http://lineage2.rochand.com/ ma bardziej aktualne dane niż na www.lineage2.com
Nudzi ci się?

Kliknij i pomóżA jak mi chcesz pomóc to tu kliknij http://amorion.pl/?p=2585
http://r14.bloodwars.interia.pl/r.php?r=83836
 :P

Pomógł ci ktoś na forum? Podziękuj.
Albo będzie taki cuś:

wypisałem certy do pve jak i pvp :) i kurfa + nie dostałem !
//No dobra, masz plus :P Pytającemu to się przyda. Apocalyptik
    :dw_4_3:


  • Wiadomości: 327

  • Pochwał: 10

Odp: Lineage 2 Chaotic Chronicle - Wielki tutorial
« Odpowiedź #15 dnia: Wrzesień 02, 2010, 06:14:08 pm »
done ;P

Whtever walks in my heart,
Will walk alone...


  • *******
  • Wiadomości: 2207

  • Pochwał: 12

  • And The Heavens Shall Tremble
    • gOOoogLe
Odp: Lineage 2 Chaotic Chronicle - Wielki tutorial
« Odpowiedź #16 dnia: Wrzesień 02, 2010, 06:37:36 pm »
Bardzo dobry pomysl. Sam chcialem zrobic cos takiego, ale w pewnym momencie uznalem, ze l2 juz jest i tak martwe i mi sie odechcialo :) Mysle, ze spokojnie mozna posciagac informacje z innych poradnikow niz pisac je na nowo. Polgara tez jakis czas temu pisal, ze moglby ktos pozbierac informacje z tych wszystkich poradnikow i zrobic jeden porzadny :)
Czemu "Projekt Nubal"? :)


  • Wiadomości: 327

  • Pochwał: 10

Odp: Lineage 2 Chaotic Chronicle - Wielki tutorial
« Odpowiedź #17 dnia: Wrzesień 02, 2010, 11:48:49 pm »
Duchowe to są horrory, ale zobaczymy co się z tego da zrobić :P

Raczej linki do obrazków, które 'nie znikną' czyli na jakiś dobrych serwisach. To ma być pomoc, a tabelki w bbcode to chyba mission impossible

Zmodyfikowałem trochę twój tekst i wyszło mi coś takiego (wrzucam od razu pod atrybuty)
Cytuj
Istnieją specjalne przedmioty zwane 'Dye' (lub Daje, Barwniki, kolory), które pozwalają nam na zwiększenie jednego z atrybutów postaci kosztem innego. Każda postać zaczyna z jednym 'slotem' na dye, po uzyskaniu pierwszej profesji (lvl 20) otrzymuje drugi slot, po skończeniu questa na drugą profesję (lvl 40) otrzymuje możliwość używania Greater Dye i łącznie ma do dyspozycji trzy sloty.

Maksymalny zysk pojedyńczego atrybutu z wszystkich trzech Dye to +5, natomiast nie ma ograniczeń jeśli chodzi o minusy (nie można mieć mniej niż 0, ale tego się chyba nie da zrobić). Jeśli wstawimy sobie trzy dye +4 str/-4 con to w efekcie uzyskamy tylko 5 str więcej (zamiast oczekiwanych +12) oraz -12 cona.

Aby założyć dye potrzeba ich 10! Oraz trochę adeny z którą idziemy do Symbol Makera (W każdym mieście w grocery lub magic shopie). Zdjęcie symbolu też nas kosztuje trochę adeny, ale odzyskujemy 5 Dye które włożyliśmy spowrotem

Dye o największych wartościach to +4/-6, czyli w efekcie tracimy 2 punkty więcej niż zyskujemy, ale za to są dość tanie i dostępne w grocery w Heine i Rune. Dye zrównoważone (+4/-4; +3/-3; +2/-2 i +1/-1) dostępne są za Ancient Adene u Marketer of Mammon w Necropoliach (więcej w temacie o Seven Signs) za oczywiście wyższą opłatą (zależy to bardzo mocno od cen Ancient Adeny na twoim serwerze). Tutaj link, gdzie można sprawdzić ile będą nas kosztować: http://l2wh.com/tools/mammon.php?mode=merchant

Kombinacji dye jest tyle ile osób które się na ten temat wypowiadają (czytaj każdy wie najlepiej), ale ogólna zasada jest taka: podbijasz sobie staty które są ważne, kosztem tych, które są mniej ważne. Dla mystików np w ogóle nie jest potrzebny STR, natomiast bardzo wazny jest CON (ilość HP), a przydatny DEX (szybkość z jaką ucieka).

Nie istnieją żadne ograniczneia jeśli chodzi o stosowanie dye fizycznych (modyfikujących pierwsze trzy atrybuty: STR, DEX, CON), natomiast są bardzo dziwaczne dotyczące używania dye mentalne (INT, WIT, MEN) i przed kupieniem DYE należy bardzo dokładnie przeczytać, czy nasza klasa może ich używać. Żaden wojownik nie może używać dye mentalnych.

Whtever walks in my heart,
Will walk alone...


  • *******
  • Wiadomości: 3535

  • Pochwał: -666

  • Antropomorficzna personifikacja
Odp: Lineage 2 Chaotic Chronicle - Wielki tutorial
« Odpowiedź #18 dnia: Wrzesień 02, 2010, 11:52:21 pm »
Rzeczywiście o wiele lepiej :D Nie wiem czy to aktualnie ale jeszcze można było dye wycrafcić za matsy z rybek

obrazki wylądują na otofotki.pl (najbardziej jakoś mam zaufanie), w razie czego mam folder z all images
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 02, 2010, 11:56:21 pm wysłana przez Kamal »


  • Wiadomości: 327

  • Pochwał: 10

Odp: Lineage 2 Chaotic Chronicle - Wielki tutorial
« Odpowiedź #19 dnia: Wrzesień 02, 2010, 11:56:35 pm »
Ee.. wiesz jest aktualne, ale tego poważnie nikt normalny nie robi :P

Ryane: bo tak jakoś jak czytam niektóre posty tutaj, to ludzie naprawdę początkujący zadają takie pytania ;P
 :noob:

Więc warto napisać polskie how-to :P
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 02, 2010, 11:59:21 pm wysłana przez br2yd4l »

Whtever walks in my heart,
Will walk alone...


  • *******
  • Wiadomości: 3535

  • Pochwał: -666

  • Antropomorficzna personifikacja
Odp: Lineage 2 Chaotic Chronicle - Wielki tutorial
« Odpowiedź #20 dnia: Wrzesień 03, 2010, 12:12:11 am »
bo tak jakoś jak czytam niektóre posty tutaj, to ludzie naprawdę początkujący zadają takie pytania ;P
 :noob:


Jeszcze do armorów mógłbyś dodać że są heavy/light/robe i każda klasa ma odpowiednie umiejętności/restrykcje pod dany armor, żeby jaki bishop w full plate nie latał :D (przypominają się stare dzieje...)
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 03, 2010, 12:13:46 am wysłana przez Kamal »


  • Wiadomości: 327

  • Pochwał: 10

Odp: Lineage 2 Chaotic Chronicle - Wielki tutorial
« Odpowiedź #21 dnia: Wrzesień 03, 2010, 11:25:34 am »
Ok tak z pytań na bieżąco przydałby się opis:
- pasków w tym tych z pinami, pouchami, duska (ten z questa) oraz tych nowych na pvp
- elemental stonów/crystali + jak to wbijać, gdzie można i co można z tego uzyskać, skąd to brać

Opisałem questy etc na piersza, drugą i trzecią profę :P

Jak dopiszemy subclasse, noblesa i opiszemy RBki i epiki to chyba rozdział drugi i trzeci będzie skończony ;P

Whtever walks in my heart,
Will walk alone...


  • *******
  • Wiadomości: 3535

  • Pochwał: -666

  • Antropomorficzna personifikacja
Odp: Lineage 2 Chaotic Chronicle - Wielki tutorial
« Odpowiedź #22 dnia: Wrzesień 03, 2010, 02:01:06 pm »
Cytuj
- pasków w tym tych z pinami, pouchami, duska (ten z questa) oraz tych nowych na pvp
Zostały te PvP atk/def, jak skończę wyślę ci na PM :)


  • Wiadomości: 372

  • Pochwał: -1

Odp: Lineage 2 Chaotic Chronicle - Wielki tutorial
« Odpowiedź #23 dnia: Wrzesień 03, 2010, 02:07:47 pm »
Jak by nie było super poradnik brawo :D


  • Wiadomości: 327

  • Pochwał: 10

Odp: Lineage 2 Chaotic Chronicle - Wielki tutorial
« Odpowiedź #24 dnia: Wrzesień 03, 2010, 03:02:13 pm »
Dopisałem sekcję o cheatach. Wiem, że niektórym się to może nie podobać, ale: takie jest życie, to w tej chwili już część gry, trzeba umieć sobie z tym radzić

//Soulern: Ale nazwy botów czy walkerów następnym razem nie podawaj. : x
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 03, 2010, 04:03:06 pm wysłana przez Soulern »

Whtever walks in my heart,
Will walk alone...