Blender - podstawyBlender jest to świetny i w pełni darmowy program do grafiki 3D. Spokojnie dorównuje płatnym edytorom.
Program można darmowo pobrać ze strony
http://blender.org . Do pełnego działania programu wymagany jest python (
http://python.org)
Podstawy :1. Interfejs :
Wygląd głównego okna możemy sobie dowolnie zmieniać - wystarczy kliknąć prawym klawiszem na brzegu okna :
Wielkość okienek możemy sobie dowolnie zmieniać, tak samo ilość okien danego typu jest dowolna - można mieć np. 3 okna 3D - dzięki czemu widzimy obiekt z każdej strony.
Typ okna możemy sobie wybierać poprzez guzik umieszczony po lewej stronie okienka.
Typy okien :Scripts Window - Okno ze skryptami napisanymi w pythonie. Do blendera standardowo jest dodane sporo skryptów, dodatkowe można pobrać / napisać samemu. Skryptów jest spory wybór - od generowania losowych osi XYZ do generowania miast, roślin itd.
File Browser - przeglądarka plików
Image Browser - przeglądarka zdjęć - pokazuje od razu podgląd zdjęcia
Node Editor - Edytor pozwalający na post-processing
Buttons Window - podstawowe okno 'guzików'
Outliner - pokazuje obiekty będące częścią projektu - trochę podobne do warstw w GIMPIE / PSD
User Preferences - opcje użytkownika - od wyglądu programu po ustawienia ścieżek do pliku.
Text Editor - edytor tekstu - można w nim pisać skrypty.
Audio Window - Edytor audio
Timeline - Oś czasu
Video Sequence Editor - Edytor video - można dodawać efekty / dodawać filmy/zdjęcia itd. imho lepszy od windows movie maker
UV/Image Editor - Pozwala rysować po zdjęciach i nakładać UV na zdjęcia
NLA Editor - pokazuje wszystkie obiekty i ich akcje oraz IPO
Action Editor - edytor akcji
Ipo Curve Editor - edytor krzywych IPO - pozwala nadawać ruch obiektom
3D View - widok 3d - w tym oknie edytujemy / oglądamy obiekty
Podstawowe skróty (okno 3D/niektóre działają we wszystkich oknach) :
B - Normalne, prostokątne zaznaczanie obszaru.
B+B combo - Zaznaczanie owalne.
G - "Grab" Podnoszenie obiektu.
R - Rotacja
R+R - Trackballowy tryb rotacji
S - Skalowanie (zwiększanie/zmniejszanie) obiektu
Ctrl+r || Shift+K || K - różne tryby 'cięcia' w obiekcie.
Osie :
Jeśli chcemy poruszać dane zaznaczenie tylko po osi X - wystarczy, że poruszając już obiektem wcisniemy
XX - obiekt idzie po osi X
Y - obiekt idzie po osi Y
Z - obiekt idzie po osi Z
Działa to również ze skalowaniem i rotacją.
Jeśli chcemy, aby obiekt NIE poruszał się po osi X, ale chodził po Y i Z - wciskamy
Shift+XPrzesuwając / skalując / kręcąc obiektem można przytrzymać klawisz
CTRL obiekt będzie 'skakał' (to samo jest w większości edytorów).
Ok, takie podstawy dot. budowy programu mamy za sobą.
W tym tutku opiszę dwa podstawowe okna Blendera - 3D oraz Buttons Window.Są to okna ze sobą związane, w 3D modelujemy obiekt, ale w Buttons - dodajemy różne modyfikatory itd.
Okno 3D :
Mode - są to tryby edycji.
Object Mode - Tryb edycji obiektów - służy głównie do ustawiania ich.
Edit mode - Służy do dokładnej edycji obiektu
Scupult mode - pozwala na dokładną edycje obiektów, przydatny przy robieniu bardzo dokładnych modeli postaci.
Niedługo dopiszę resztę, na razie się męcze z ustawieniem CamStudio //Soulern: Plusik razy dwa. ^^ Good job!